Lukk
Claus Johan Stamers legat
Legatets formål er å være til hjelp for fysisk funksjonshemmede i Bergen og omegn til utdannelse, videreutdannelse eller på andre måter slik at de kan komme i arbeid igjen.
Legatet kan også gi tilskudd til tiltak og aktiviteter for økt livskvalitet for fysisk funksjonshemmede som det offentlige ikke dekker.
Støtten gis i form av
- stipend
- tilskudd
Stipend gis i størrelsesordenen NOK 5.000 – NOK 50.000.
Hvem kan søke?
Både enkeltpersoner og organisasjoner kan søke.
Enkeltpersoner må
- ha en fysisk funksjonshemming
- ha bostedsadresse i Bergen og omegn. Med omegn menes gamle Hordaland fylke
Og enten
- ha konkrete planer om utdannelse, videreutdannelse eller annen aktivitet som vil tilrettelegge for at du kan komme i arbeid igjen
eller
- presentere tiltak/aktiviteter som vil øke din livskvalitet, men som ikke dekkes av det offentlige
Legatets stipender skal være skattefrie og det er derfor ikke mulig å søke støtte til generelt livsopphold / utgifter som vanligvis dekkes av lønn (mat, husleie, osv.). Det gis støtte til merutgifter, gjerne som følger av funksjonshemningen, f.eks. til reise, utstyr o.l., men også til utgifter som følger den aktuelle aktiviteten eller tiltaket, f.eks. påmeldingsavgift, innkjøp av utstyr o.l.
Organisasjoner må:
- presentere tiltak/aktiviteter som ikke dekkes av det offentlige, og som vil øke livskvaliteten for fysisk funksjonshemmede i Bergen og omegn.
Dersom etterkommere av Elsebeth Stamer Wahl oppfyller kriteriene, er disse fortrinnsberettiget uansett om de er bosatt andre steder enn i Bergen og omegn.
Hva må søknaden inneholde?
- Legeerklæring som bekrefter at du har en fysisk funksjonshemming. Erklæringen innhentes og behandles i tråd med opplysninger gitt i søknadssystemets personvernerklæring. Vær sikker på at du ikke sender oss sensitive personopplysninger utover det som etterspørres.
- En kort søknadstekst om hva et eventuelt stipend skal brukes til
- En oversikt over utgiftsposter stipendet skal brukes til
- Informasjon om tidligere mottatte stipender til samme formål
All informasjon fylles direkte inn i søknadsskjemaet som det er linket til øverst på denne siden. Legeerklæring lastes opp som vedlegg.
Søknadsskjemaet avviser filer med kryptering, som elektronisk signerte eller ikke-redigerbare filer. Dette er fordi juryen samler alle søknadene i én PDF-fil, noe som ikke er mulig med låste dokumenter. Det finnes gratis verktøy på internett for å dekryptere PDF-er.
Rapportering
Personer og foreninger som mottar støtte fra legatet må dokumentere at midlene er brukt i tråd med beskrivelsen i søknaden. Rapporten skal leveres innen en gitt frist.
Hvis midlene er utbetalt til en organisasjon er det som dokumentasjon tilstrekkelig å levere et utdrag fra regnskap, f.eks. en hovedboksrapport (tidligere DH10-rapport), webrapport fra SAP eller tilsvarende utdrag fra regnskap som viser bruken av midlene.
Hvis midlene er utbetalt til en privat konto, skal rapporten inneholde regnskap og kopi av kvitteringer, originalbilag, e.l. for hele det tildelte beløpet.
Merk: Hvis stipendet ikke er benyttet i sin helhet i henhold til søknaden, og utgiftene ikke kan dokumenters, skal overskuddet tilbakebetales. Hvis de tildelte midlene ikke brukes i henhold til legatets formål, eller hvis det ikke leveres en tilstrekkelig økonomisk rapport, skal midlene tilbakebetales til legatet.
Søknadsfristen er 1. februar 2025
Skatteforhold og bruk av stipendmidler
Tildelte midler fra stiftelsen skal brukes i tråd med søknadens formål. Merk at stiftelsen ikke gir støtte til generelt livsopphold eller lønn. Midlene kan kun gå til å dekke merutgifter.
1. Merutgifter
Stiftelsen gir støtte til dokumenterbare merutgifter som oppstår som en direkte følge av den planlagte aktiviteten. Dette kan inkludere:
- Reiseutgifter knyttet til tiltak/arrangement/aktivitet/prosjekt (transport, overnatting)
- Kostnader til utstyr eller materialer som er nødvendige for gjennomføring av tiltak/arrangement/aktivitet/prosjekt
- Deltakeravgifter til konferanser, kurs eller lignende
Dokumentasjonskrav: Alle merutgifter må dokumenteres med kvitteringer eller tilsvarende bilag. Midler som ikke kan dokumenteres, kan kreves tilbakebetalt.
2. Generelt livsopphold
Stiftelsen gir ikke støtte til generelle levekostnader, som:
- Husleie eller boligutgifter
- Mat og daglige husholdningsvarer
- Strøm, vann og oppvarming
- Transport til og fra arbeid eller studier
Viktig: For å sikre at midlene brukes i henhold til reglene, og for å unngå skatteplikt, må bruken av midlene dokumenteres og rapporteres. Eventuelle overskudd eller midler brukt utenfor prosjektets formål vil kreves tilbakebetalt av stiftelsen.
Generell informasjon
UNIFORs søknadssystem sender ut automatiske bekreftelser på mottatte søknader per e-post. Dersom du ikke har mottatt en bekreftelse på din søknad, bør du sjekke søknadens status. Dersom statusen står som «Lagret», er den ikke mottatt. Dersom statusen står som «Sendt inn», er den mottatt.
I de tilfeller hvor søknader ikke kan sendes inn, er det som regel snakk om brannmurer som sperrer for bruken av UNIFORs søknadssystem. Vi anbefaler i slike tilfeller å prøve å sende inn søknaden via en alternativ nettleser.
Ved problemer med innsendelse av din søknad bes du kontakte UNIFOR for veiledning. UNIFOR bistår gjerne med søknadsveiledning i kontortid i hele utlysningsperioden. Vi kan imidlertid ikke garantere hjelp hvis det oppstår spørsmål tett opp mot søknadsfristen, du bør derfor søke i god tid før fristen går ut.