Søk

Søk støtte


15
nov 2025

Advokat Thorvald Meyer og hustru Elsa Margrethe Meyers musikklegat

Søknadsfrist: 15.11.2025
Advokat Thorvald Meyer og hustru Elsa Margrethe Meyers musikklegat Legatet støtter særlige talentfulle elever ved Norges musikkhøgskole, andre musikkstuderende og…

Les mer...

Lukk

Advokat Thorvald Meyer og hustru Elsa Margrethe Meyers musikklegat

Legatet støtter særlige talentfulle elever ved Norges musikkhøgskole, andre musikkstuderende og unge kunstnere til videre utdannelse. Stipend gis til dekke av et studieopphold av rimelig varighet innen-/utenlands ved en høyere musikkinstitusjon eller hos en autoritet.

 

Fagområder som støttes er

• fiolin
• klaver
• sang

Samme person kan tildeles stipendet inntil 3 – tre – ganger.

 

Søknadskriterier

Søker må være musikkstuderende med planer om videre utdannelse ved tidspunktet for søknaden. Søker må oppgi planlagte studieopphold og/eller studieprogram og instrument i søknadskjemaet.

Søknaden skal fremmes gjennom UNIFORs søknadsportal og må inneholde:

• kort beskrivelse av formålet og begrunnelse for søknaden
• oversikt over planlagte utgifter
• CV
• 15-20 min opptak

• opplysning om søkerens kontonummer og organisasjonsnummer

Merk at søknadsskjemaet avviser filer med kryptering, som elektronisk signerte eller ikke-redigerbare filer. Dette er fordi juryen samler alle søknadene i én PDF-fil, noe som ikke er mulig med låste dokumenter. Det finnes gratis verktøy på internett for å dekryptere PDF-er.

Vi gjør oppmerksom på at stipendinntekter på over 10 000, som tas som lønn, er skattepliktige.

Støtten kan bortfalle eller avkortes dersom søker mottar støtte til samme formål fra annen kilde. De som har fått bevilget støtte, skal skrive en kort rapport på maks en side, som også inneholder et regnskap og kvitteringer.

 

Søknadsfrist

15. november

Normal svartid er 4-6 uker etter søknadsfrist

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
nov 2025

Lovsamlingsfondet ved Det juridiske fakultet

Søknadsfrist: 15.11.2025
Lovsamlingsfondet ved Det juridiske fakultet Lovsamlingsfondet støtter juridisk undervisning og rettsvitenskapelig forskning ved UiOs juridiske fakultet.   Støtten gis i…

Les mer...

Lukk

Lovsamlingsfondet ved Det juridiske fakultet

Lovsamlingsfondet støtter juridisk undervisning og rettsvitenskapelig forskning ved UiOs juridiske fakultet.

 

Støtten gis i form av

• Bidrag

Det kan søkes om midler til kommende arrangementer. Allerede påløpte utgifter dekkes ikke.

NB! Ved ønske om å søke støtte til flere forskjellige prosjekter må en uavhengig søknad sendes inn for hvert av prosjektene.

 

Hvem kan søke?

Du må

• være tilknyttet Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo
• drive med juridisk undervisning eller rettsvitenskapelig forskning. Administrativt ansatte kan også søke.

 

Hva må søknaden inneholde?

Søknaden skal inneholde

(1) Ferdig utfylt søknadsskjema

Trykk «Søk her» for å åpne fondets elektroniske søknadsskjema.

(2) Søknadstekst.

Dokumentet lastes opp i søknadsskjemaet på angitte sted i PDF-format. Dokumentet skal bestå av maks 3 sider ved bruk av skriftstørrelse 12 og enkel linjeavstand.

Dokumentet må inneholde følgende:

• redegjørelse for prosjektets formål, evt. problemstilling, og forventet resultat.
• dersom søknaden gjelder seminar/konferanse, ber vi om antall deltagere, deltagerliste, samt informasjon om det er noen utenlandske deltagere
• dersom aktuelt, informasjon om planlagte seminar/konferanse er åpen for alle ved fakultetet
• informasjon om det søkes om annen ekstern finansiering, eventuelt fra hvilken kilde og hvilket beløp.

(3) Budsjett

Dokumentet lastes opp i søknadsskjemaet på angitte sted i PDF-format.

Budsjettet må være detaljert, gjenspeile prosjektets mål og aktiviteter, og spesifisere eventuelle andre finansieringskilder.

(4) Andre vedlegg

Det er mulig å laste opp andre vedlegg i søknadsskjemaet. Last kun opp vedlegg hvis relevant for din søknad. Vi ønsker bl.a. følgende dokumentasjon, hvis aktuelt:

• deltagerlister
• program
• lenke til arrangementer
• informasjon om hvor tildelte midler skal konteres må legges ved søknaden.

Merk at søknadsskjemaet avviser filer med kryptering, som elektronisk signerte eller ikke-redigerbare filer. Dette er fordi styret samler alle søknadene i én PDF-fil, noe som ikke er mulig med låste dokumenter. Det finnes gratis verktøy på internett for å dekryptere PDF-er.

NB! Sjekk at din søknad er komplett og inneholder all nødvendig informasjon. Dersom noe mangler kan du risikere at søknaden blir avslått.

Det er viktig at alle søkere opplyser om hvor pengene skal konteres i søknaden. Manglende kontostreng vil forsinke utbetalingsprosessen for alle søkerne.

 

Søknadsfrist

Søknadsfristen er 15. februar | 15. mai | 15. september | 15. november

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
nov 2025

Norges musikkhøgskoles legat til beste for musikkstuderende

Søknadsfrist: 15.11.2025
Norges musikkhøgskoles legat til beste for musikkstuderende Legatet støtter musikkstudenter ved Norges musikkhøgskole og andre formål ved NMH. Det kan…

Les mer...

Lukk

Norges musikkhøgskoles legat til beste for musikkstuderende

Legatet støtter musikkstudenter ved Norges musikkhøgskole og andre formål ved NMH. Det kan søkes om støtte til deltakelse på mesterklasser, kurs, prøvespill, konkurranser og andre aktiviteter som bidrar til å supplere studiene ved NMH. Støtten skal brukes til dekking av utgifter til reise og opphold, til kursavgift eller til andre utgifter knyttet til deltakelse på disse aktivitetene.

Det gis ikke støtte til konsertvirksomhet, turnéer og/eller fonograminnspilling eller - utgivelse.

 

Særskilte tildelinger

Benny Dahl-Hansens minnepris til studenter og stipendiater som ønsker å spesialisere seg innen fagområdet «historisk oppføringspraksis». Fagområdet dekker i denne sammenheng interpretasjonspraksis frem til 1900 og omfatter alle klassiske instrumenter. Velbegrunnede søknader utover denne avgrensningen kan unntaksvis støttes. Tildeling skjer etter samme kriterier som øvrige tilskudd fra Felleslegatet. Det deles ut i alt kr 50 000 hvert år.

Kjell Aksel Liers minnepris gis til harpestudenter etter samme kriterier som øvrige stipender, se under. Det kan søkes om støtte på opp til kr 20 000. Prisene kan deles mellom flere søkere.

 

Søknadskriterier

Det kan søkes om støtte på vegne av kammermusikkgrupper, band og ensembler. Vurdering og eventuell tildeling skjer likevel individuelt.

Søker må være student ved NMH ved tidspunktet for søknaden. Stipendiater har også adgang til å søke. Søker må oppgi studieprogram og instrument i søknadskjemaet.

Det kan søkes om støtte til flere prosjekter i samme søknadsrunde, men tildeling vil kun skje til ett prosjekt pr søker. Det er ingen begrensning for fornyet støtte fra legatet så lenge søker oppfyller kvalifikasjonskravene.

Søknaden skal fremmes gjennom UNIFORs søknadsportal og må inneholde:

• kort beskrivelse av formålet og begrunnelse for søknaden
• oversikt over planlagte utgifter
• CV
• opplysning om søkerens kontonummer og organisasjonsnummer

Vi gjør oppmerksom på at stipendinntekter på over 10 000, som tas som lønn, er skattepliktige.

Støtten kan bortfalle eller avkortes dersom søker mottar støtte til samme formål fra annen kilde. De som har fått bevilget støtte, skal skrive en kort rapport på maks en side, som også inneholder et regnskap og kvitteringer.

 

Søknadsfrist

15. februar, 15. mai, 15. september og 15. november. 

Normal svartid er 4-6 uker etter søknadsfrist

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
nov 2025

Oslo Maritime Stiftelse

Søknadsfrist: 15.11.2025
I perioden 2022 – 2026 vil stiftelsen fokusere på å støtte prosjekter innen to hovedområder: 1. Norsk skipsfarts historie 2.…

Les mer...

Lukk

I perioden 2022 – 2026 vil stiftelsen fokusere på å støtte prosjekter innen to hovedområder:

1. Norsk skipsfarts historie

2. Utviklingen av Norsk maritim kompetanse og skipsfartsvirksomhet.

Dette planlegges gjennomført ved å

 

A. Tildele allmennyttige prosjektstipend til norsk skipsfarts historie.

Følgende typer prosjekter vil prioriteres:

a. Få, men viktige og større maritime prosjekter av historisk betydning
b. Dokumentasjon av norske sjøfolks innsats, primært i nyere tid, hvor det har vært utført særskilte oppgaver.

Stiftelsen ønsker å bidra til at prosjekter av historisk betydning og innsatsen til norske sjøfolk blir allment kjent, og at prosjektene skal nå ut til flest mulig.

Stiftelsen delfinansierer prosjekter.

 

B. Initiere til eller bidra i 1-3 store prosjekter innen skipsfartens utvikling. Prosjekter kan være innenfor:

a. Bærekraftig utvikling av skipsfart
b. Utviklingen av sjøfartsnæringens kompetanse

Stiftelsen ønsker å bidra til utviklingen av en bærekraftig skipsfart i tråd med EUs Taksonomi og FNs bærekraftsmål, og bidra til utviklingen av norske sjøfolks kompetanse.

Aktuelle prosjekter bør benytte nettverk og miljøer med kjennskap til næringen som kontaktpunkter for mottak av søknader. Dette kan for eksempel være Norges Rederiforbund, Oslo Rederiforening, Oslo Sjømannsforening, NTNU Marin Teknikk, Forskningsmiljøer som SINTEF, Redningsselskapet eller andre.

Stiftelsen vil ikke fullfinansiere prosjekter, men gi prosjektstøtte i samarbeid med andre større aktører.

 

C. Stiftelsens styre kan gi andre ekstraordinære tildelinger etter egen vurdering.

Aktuelle prosjekter er initiert av norske virksomheter/organisasjoner registrert i Foretaksregisteret/ Enhetsregisteret.

 

Hva må søknaden inneholde?

Søknaden skal fremmes elektronisk via UNIFORs søknadssystem og må inneholde følgende

• søknadstekst med beskrivelse av aktiviteter og formålet (gjenstanden) det søkes om midler til
• budsjett for det konkrete tiltak som det søkes midler til
• finansieringsplan for hele prosjektet, hvis relevant *

Personer som fremmer søknader på vegne av organisasjoner må i tillegg fremlegge følgende:

• organisasjonens vedtekter
• organisasjonens årsberetning og reviderte regnskaper for siste regnskapsår
• organisasjonens budsjett for inneværende år (ev. neste år, avhengig av )

Utdelinger gis vanligvis i størrelsesordenen inntil 200 000. Eksepsjonelt gode søknader kan unntaksvis tildeles større beløp.

Det gis i utgangspunktet ikke støtte til aksjeselskap. 

Det gis ikke støtte til enkelt-/privatpersoner.

* Styret ønsker at fullfinansiering er sikret, slik at det hersker visshet om at tiltaket vil la seg gjennomføre i sin helhet.

Søkere som innvilges støtte må avlegge rapport om gjennomføringen av det omsøkte tiltaket når dette er fullført. Større tiltak og organisasjoner må fremlegge revisorbekreftet attest på at midlene er brukt i tråd med den godkjente søknaden. Rapporter leveres via UNIFORs søknadssystem og utfyllende informasjon gis i egne vedtaksbrev.

Stiftelsen tar kun imot søknader elektronisk via UNIFORs søknadssystem. Klikk «Søk her» for å bli videreført til stiftelsens søknadsskjema.

 

Søknadsfristen er 15. februar | 15. mai | 15. september | 15. november
 

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
nov 2025

Overrettssakfører Axel Brynies, Helga Brynies og Adelheid Jordans legat

Søknadsfrist: 15.11.2025
Overrettssakfører Axel Brynies, Helga Brynies og Adelheid Jordans legat Stiftelsen gir skattefrie stipender til studenter ved Universitetet i Oslo (UiO)…

Les mer...

Lukk

Overrettssakfører Axel Brynies, Helga Brynies og Adelheid Jordans legat

Stiftelsen gir skattefrie stipender til studenter ved Universitetet i Oslo (UiO) som ønsker å studere engelsk i England.

Legatet støtter også studenter, inkludert doktorgradsstudenter, som reiser til Storbritannia for å delta i «British studies».

Stipendene har som formål å støtte faglig utvikling og internasjonal erfaring for studenter som ønsker å fordype seg i engelsk litteratur, språk og kultur.

 

Hvilke utgifter kan stipendet dekke?

Stipendet kan benyttes til spesifikke kostnader knyttet til studiene i Storbritannia, men dekker ikke generelle levekostnader som husleie, mat eller daglige utgifter.

Eksempler på hva stipendet kan benyttes til:

• Studieavgifter og kursavgifter ved institusjoner i England.
• Reiseutgifter .
• Faglig relaterte bøker og materiell.
• Deltakelse på akademiske konferanser og seminarer.

Listen er ikke uttømmende, og andre relevante ekstrakostnader kan vurderes.

 

Hvem kan søke?

For engelskstudier i England:

• Du må være student ved Universitetet i Oslo.
• Du må ha konkrete planer om å studere engelsk i England.
• Du må være mellom 22 og 27 år når søknaden sendes inn.

Studenter som planlegger å studere i Oxford og ved Balliol College har fortrinnsrett dersom søkere ellers står likt.

Det er mulig å søke om stipend på inntil kr 100 000 i denne kategorien.

For reise til Storbritannia i forbindelse med "British studies":

• Du må være innrullert student eller doktorgradsstudent ved "British studies" ved UiO.
• Du må ha konkrete planer om å reise til Storbritannia som en del av dine studier.
• Du må være mellom 22 og 27 år når søknaden sendes inn.

I denne kategorien kan det søkes om stipend på inntil kr 30 000.

 

Søknadsfrist

Søknadsfristen er 15. februar | 15. mai | 15. september | 15. november

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
nov 2025

Skattebetalerforeningens jubileumsfond

Søknadsfrist: 15.11.2025
Støtte til forskning innen skatte- og avgiftsrett Skattebetalerforeningens jubileumsfond har som formål å støtte vitenskapelig forskning innen skatte- og avgiftsrett,…

Les mer...

Lukk

Støtte til forskning innen skatte- og avgiftsrett

Skattebetalerforeningens jubileumsfond har som formål å støtte vitenskapelig forskning innen skatte- og avgiftsrett, med særlig vekt på prosjekter som kan bidra til praktiske løsninger og innsikter i det norske skatte- og avgiftssystemet.

Fondet ønsker å stimulere til faglig utvikling, kunnskapsdeling og erfaringsutveksling innen dette sentrale rettsområdet, og lyser med dette ut midler til støtte av relevante forskningsaktiviteter.

 

Hvilken støtte kan gis?

Det kan søkes om støtte i følgende former:

• Til forskere, studenter eller andre fagpersoner som arbeider med prosjekter innen skatte- og avgiftsrett.
• Bidrag til konkrete prosjekter, for eksempel til forskningsprosjekter, utvikling av undervisningsmateriell, databearbeiding eller analyse knyttet til skatte- og avgiftsspørsmål.
• Reisestipend, til feltarbeid, forskningsopphold eller samarbeid med institusjoner i inn- og utland som er relevante for prosjektet.
• Deltakelse på faglige arrangementer: konferanser, seminarer og faglige samlinger med relevans for formålet.

 

Hvem kan søke?

Fondet gir støtte til både enkeltpersoner og institusjoner, og er åpent for søkere både innenfor og utenfor universitets- og høyskolesektoren.

Alle søknader må sannsynliggjøre at aktiviteten faller innenfor fondets formål og har et vitenskapelig eller faglig grunnlag. Prosjektene bør ha en praktisk rettet relevans, med nytteverdi for samfunnet, næringslivet eller offentlig sektor.

 

Støttenivå

Det gis vanligvis støtte i størrelsesordenen kr 10 000 til 50 000. Det kan unntaksvis vurderes tildeling av høyere beløp.

Søknader behandles fire ganger i året med faste søknadsfrister: 15. februar | 15. mai | 15. september | 15. november

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
nov 2025

Stipendfond for menneskerettsjournalistikk

Søknadsfrist: 15.11.2025
Stipendfond for menneskerettsjournalistikk Fondet har som mål å øke norske journalisters kunnskap om menneskerettigheter og det internasjonale menneskerettighetssystemet, samt å…

Les mer...

Lukk

Stipendfond for menneskerettsjournalistikk

Fondet har som mål å øke norske journalisters kunnskap om menneskerettigheter og det internasjonale menneskerettighetssystemet, samt å styrke deres evne til å dekke menneskerettighetsrelaterte temaer med presisjon, dybde og integritet.

Støtte tildeles som bidrag eller prosjektmidler i størrelsesordenen fra 10 000 til 100 000 kroner, men eksepsjonelt gode søknader kan tildeles høyere beløp.

 

Hvem kan søke?

Fondet er åpent for norske journalister, redaksjoner og organisasjoner som jobber med menneskerettighetstematikk. Søknader fra både erfarne journalister og nye talenter som ønsker å utvikle sin kompetanse på området, vil bli vurdert.

 

Hva kan søkes om?

Støtte kan søkes til aktiviteter som øker faglig innsikt og kompetanse innen menneskerettigheter, samt tiltak som fremmer pressefrihet og demokratisk debatt i et menneskerettighetsperspektiv. Dette kan for eksempel inkludere:

• Deltakelse på kurs, seminarer eller konferanser relatert til menneskerettigheter.
• Støtte til utvikling av journalistiske prosjekter som belyser menneskerettighetsspørsmål.
• Arbeid som bidrar til økt kompetanse i dekning av menneskerettigheter i media.

 

Søknadsfrist

Søknadsfristen er 15. februar | 15. mai | 15. september | 15. november

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

19
nov 2025

Centre for Advanced Study (CAS) at The Norwegian Academy of Science and Letters, Young CAS Grant project applications

Søknadsfrist: 19.11.2025
The Centre for Advanced Study (CAS) in Oslo is now accepting applications for the Young CAS Grant for the period…

Les mer...

Lukk

The Centre for Advanced Study (CAS) in Oslo is now accepting applications for the Young CAS Grant for the period of
August 2026 to June 2028.

Application deadline: 19 November 2025

The Young CAS Grant (YCG) is a collaborative initiative between CAS and the Young Academy of Norway (AYF), with support from The Norwegian Academy of Science and Letters (DNVA). The programme offers residential fellowships designed to empower and support young researchers in their pursuit of career development and network expansion. The applicant will serve as the PI of the project and collaborate with their handpicked international team of researchers, whereby they gain valuable experience as research leaders.

CAS will select two Young CAS projects for the period of August 2026 to June 2028.

 

Eligibility Criteria

To be eligible for the Young CAS Grant, applicants must:

• Have completed a PhD and be below the age of 40 at the application deadline. Extensions will be granted for statutory leaves of absence, compulsory military or civilian service, and continuous full-time and/or part-time sick leave equal to at least eight weeks full-time absence. There are no age limits for other project participants.
• Maintain a full-time academic position at one of our partner institutions at the application deadline and throughout the entire project period. The position does not have to be permanent, and you may change affiliation between partner institutions. Our agreements with our partner institutions ensures that the applicant will be granted paid leave by the home institution during the stay at CAS. Please note that your application needs to be supported by your head of department. 
• While project leadership experience is preferred, it is not mandatory.

Are you currently employed in a temporary position?

Applicants in temporary positions are also eligible to apply for the Young CAS Grant. However, your employment period must cover at least your first year in the programme. If your employment circumstances for the second year of the program are uncertain, you can still apply. However, to receive funding for the second year, you need to be reemployed at one of our partner institutions. In this scenario, you are required to submit a second letter of support from your new institution’s head of section no later than two months before the start of the second year.

 

Project Focus

Like all CAS projects, Young CAS projects should align with CAS’s mission to further excellent basic, curiosity-driven, research. They should challenge given truths and demonstrate the potential to advance the research frontier of the relevant field(s). Researchers from all disciplines are encouraged to apply. However, please note that laboratory-based research cannot be conducted at CAS. Projects involving laboratory work, fieldwork, or data collection are welcomed if they aim to develop the theoretical aspects of the research.

Successful applications should clearly outline how the Young CAS Grant, through its gatherings, research stay and networking opportunities, will contribute to realising the project’s objectives and further the applicant’s career.

 

What you get as a Young CAS PI:

Each Young CAS PI will receive a grant of up to NOK 750 000 over two years, distributed as follows:

Workshops: Organise three intensive workshops with a budget of up to NOK 250 000

Research stay: Convene a group at CAS for a two-month research stay, with a budget of up to NOK 500 000.

CAS will provide administrative support to the PI throughout the project period.  

For a comprehensive breakdown of budget inclusions, please refer to the “What can the funding cover?” section below.

Detailed two-year programme

The programme is structured as follows:

Year 1 (August 2026 – June 2027)

• The first workshop, lasting three to five days, will take place in the autumn semester of 2026 at CAS’ premises.
• The second workshop, lasting three to five days, should be held at the PI’s home institution sometime in spring 2027. The workshop at the home institution enables the PI to retain connection to the institution’s research activities. This is in line with our partnership agreement and ensures the program delivers benefits to the broader research community and faculty.

Year 2 (August 2027 – June 2028)

• The PI gathers a group at CAS for a two-month period, enabling in-depth research activity. 
• The third and final workshop will be held at CAS, with the possibility of hosting the event and dinner at The Norwegian Academy of Science and Letters (DNVA).
 

Throughout your project period CAS will offer:

• Assistance in planning and organising the three workshops.
• Three offices with a total of five well-equipped office spaces for the research stay at CAS during the second year.
• Well-equipped seminar rooms with video conferencing equipment. CAS is wheelchair accessible, with ramps and elevators.
• IT and library services during the research stay.
• Pleasant accommodations within walking distance of the Centre for researchers not based in the Oslo area.

 

Project planning and obligations as PI:

Attendance requirements:

Five office spaces are designated for each project in the Young CAS Programme. The programme supports group-based research and at least four of these spaces should be fully utilised throughout your stay.

As PI you must be present to lead the group during the entire two-month research stay at CAS. The PI should avoid being at the Centre alone for more than a few days at a time.

Researchers staying at the Centre for four weeks or more, including the PI, are referred to as fellows. Participants staying for less than four weeks may still be invited if office space permits. These shorter-term participants will serve as affiliated researchers on the project.

The members of your group should preferably consist of researchers from outside your home institution and/or from abroad. Moreover, to ensure continuity, we highly recommend that you invite fellows who can actively partake in the workshops and can stay at CAS for the entire two-months period.

Activities and other obligations

CAS is dedicated to foster an interdisciplinary, collaborative, and inspiring research environment. As a PI at CAS, you are encouraged to actively engage by attending daily lunches during your research stay. Additionally, once during your stay, as part of our lunch seminar series, you are expected to present your research to the other fellows in residence.

When planning your workshops and research stay please note that CAS is closed between 1 July and 14 August. Moreover, during the Easter week and the week between Christmas and New Year's Day there is no administrative support present at the Centre.

 

What can the funding cover?

The grant covers the following:

• Travel expenses for PIs and project participants who live outside the Oslo area. NOTE: CAS only covers economy class tickets.
• Accommodation expenses pertaining to the workshops and the two-month research stay at CAS. For participants from outside the Oslo area staying at CAS for more than 30 consecutive days, the current monthly rate to be used in the budget is NOK 29 000.

For stays shorter than 30 days the daily accommodation costs in apartments will increase. The current cost is NOK 2100/night.

Please note that accommodation expenses for PIs based outside of the Oslo area should not be included in the project budget. CAS will cover these costs by additional means.

NOTE: CAS aims to be as flexible and accommodating as possible and recognizes the need to balance career and family life. If you have questions or concerns regarding the planning of your research stay, please don’t hesitate to contact the administration.

• Food expenses:
-  Daily lunches for the project participants during workshops.
-  Occasional dinner outings, adhering to CAS’ fixed rates for restaurant outings. 
-  Participants staying in a hotel for shorter periods can have their dinner expenses covered, but the amount must be agreed upon in advance. Moreover, only food meals purchased in restaurants can be reimbursed, as we cannot refund grocery shopping.

• Teaching replacement costs. The budget can be used to cover documentable teaching replacements costs necessitated by participants’ stays at CAS in the second year. The draft must include estimated costs, the name of the researcher, and the period for the buyout. Please note that CAS does not accept overhead costs. The PIs do not need buyouts, CAS´s agreement with their home institutions grant them paid leave and cover any additional costs.

NOTE: CAS and the PI’s home institution provide venues for the workshops. CAS also provides office spaces and seminar rooms for the research stay in year 2. Thus, these costs should not be included in your budget draft.

 

About the application:

The application will be evaluated by a panel of generalists. The project description should count no more than four pages (excluding list of references) and must begin with a section of approximately 400 words addressed to readers outside your specific field of research. The remaining pages may be directed towards specialists in your field. List of references is limited to one page.

The project description must:

-            Clearly state the hypotheses and/or research question(s) the project seeks to explore

-            Describe the purpose and objectives of the project, and how it aligns with CAS’s mission

-            Outline the theoretical framework and methodology

-            Provide an overview of the most significant work within the research area and explain how the proposed project will contribute to the research front.

-            Detail the expected outcomes to be achieved during the grant period and as a result of the funding.

-            Explain the added value of joining the Young CAS Grant Program.

If you or members of your research group already serve as PIs of other projects with external funding, explain how these can complement the Young CAS project and how the different projects will be coordinated.

 

Additional documents to be included in the application:

• A plan (1 page) for implementing the activities during the project period. The plan should show how you will organize and lead the project to achieve its objectives, and how the workshops and research stay will contribute to their realization. The plan should also explain how the stay will benefit your professional development and research. Neither the workshops nor the research stay should be used to write applications. However, it will be considered an advantage if the project can be developed with the aim of applying for funding from other research funding bodies such as the Research Council of Norway and the European Research Council (ERC).

• A list of 3-8 researchers you will invite as fellows to your project. The list should include the participants’ academic titles, their area(s) of expertise and their institutional affiliations, as well as a brief reasoning for the composition of the group and how the members contribute to the feasibility of the project. However, a letter of intent from the participants is not necessary.
 
• A budget draft following the above guidelines. The budget draft must include information about the number of participants and an overview of the costs associated with travel, accommodations, and meals for each gathering and the research stay in year 2. The potential buyouts during the research stay must also be included. Please provide necessary explanations of the expenses. Download budget draft template here >
 
• A brief ethical self-assessment (no more than half a page) certifying that you are familiar with the relevant ethical guidelines. Please read our guidelines for ethics in research >
 
• A CV which includes a publication list. No more than four pages in total. Download template here >
 
• A letter of support for the period of August 2026 to June 2028 from the head of section at your home institution. As noted above, you can still apply even if you do not know where you will be employed during the second year of the programme. If you are employed in a temporary position the letter of support should specify the exact period of employment. 
It should also describe how the grant will enhance the applicants career opportunities and benefit the research of the department or institute.

Additionally, the letter shall serve as a formal confirmation that:

1) You will keep your salary and be exempt from other obligations during the periods of absence due to your Young CAS Grant activities and 2) Your home institution will host the second gathering during the first year.

If the research requires pre-approval from the Norwegian Data Protection Authority, the Regional Committees for Medical and Health Research Ethics, or a similar body, this must be obtained before the start of the project. In the application, you must confirm that the necessary pre-approval will be obtained.

 

How to apply? 

The application must be submitted electronically in UNIFOR’s electronic application system >

All documents should be written in English and saved and uploaded as PDF files. Required templates are available on the application portal.

The applications should be submitted by 23:59 on the specified date. Late submissions cannot be processed as the UNIFOR system closes after the deadline.

 

The selection process.

A selection committee, consisting of representatives from CAS, the board of directors, and the Young Academy of Norway (AYF), will present a shortlist to the CAS board of directors, which will ultimately select the two Young CAS Grants in February 2026.

The selection is based on scientific quality, the applicant’s merits and the project’s alignment with CAS’ mission and criteria in this call.

 

Applications that do not meet the formal criteria will be rejected.

Inquiries can be directed to adviser Helene Ramnæs >

 

Søk her

Utlysning

01
des 2025

A.W. Scheels Stiftelse

Søknadsfrist: 01.12.2025
Stipend fra A.W. Scheels Stiftelse Stiftelsen har som formål å yte økonomisk støtte først og fremst til medlemmer av Scheel-familien…

Les mer...

Lukk

Stipend fra A.W. Scheels Stiftelse

Stiftelsen har som formål å yte økonomisk støtte først og fremst til medlemmer av Scheel-familien som har behov for det og vurderes som støtteverdige. 

Stipender deles normalt ut i størrelsesordenen 5 000 kr - 100 000 kr.

 

Hvem kan søke?

Kun etterkommere av Dr. juris Anton Wilhelm Scheel kan søke om støtte fra stiftelsen.

Stipendmidler fordeles etter følgende prioritering:

1. Etterkommere av oppretteren som er studenter ved Universitetet i Oslo
2. Særlig trengende etterkommere av oppretteren (uavhengig av studiested)

Dersom det ikke mottas søknader fra oppretterens slekt, vil midlene tildeles som en del av UiOs reisestipendordning for studenter.

 

Hva må søknaden inneholde?

For at søknaden skal vurderes, må følgende dokumentasjon lastes opp i det elektroniske søknadsskjemaet:

• Studenter ved UiO (gruppe 1) - Dokumentasjon på betalt semesteravgift for 2025
• Særlig trengende søkere (gruppe 2) - Kopi av skattemelding for 2024

Søknader uten nødvendig dokumentasjon vil bli forkastet.

 

Søknadsfrist

1. desember

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

01
des 2025

A/S Norsk Varekrigsforsikringsfond til fremme av norsk sjørett og sjørettsforskning

Søknadsfrist: 01.12.2025
Støtte fra A/S Norsk Varekrigsforsikringsfond til fremme av norsk sjørett og sjørettsforskning A/S Norsk Varekrigsforsikringsfond har som formål å fremme…

Les mer...

Lukk

Støtte fra A/S Norsk Varekrigsforsikringsfond til fremme av norsk sjørett og sjørettsforskning

A/S Norsk Varekrigsforsikringsfond har som formål å fremme norsk sjørett og sjørettsforskning gjennom økonomisk støtte til tiltak som bidrar til faglig utvikling og formidling innen dette rettsområdet.

Med sjørett menes i denne sammenheng alle rettsregler av betydning for ferdselen til sjøs, uavhengig av om de er av privatrettslig, offentligrettslig eller folkerettslig karakter.

 

Hva kan det søkes støtte til?

Stiftelsen gir økonomisk støtte til ulike tiltak som fremmer norsk sjørett, herunder:

• Deltakelse på konferanser og kongresser med sjørettslig relevans
• Publisering og utvikling av norsk sjørettslig litteratur
• Foredrag, diskusjoner, forelesningsrekker og utarbeidelse av betenkninger om sjørettslige spørsmål
• Tidsskrifter og annen faglig publisering med innhold innen norsk sjørett

Støtten gis som bidrag og kan dekke relevante utgifter knyttet til ovennevnte formål.

Det tildeles normalt støtte i størrelsesordenen kr 10 000 – 50 000. Unntaksvis kan det vurderes å tildele høyere beløp ved særlig godt begrunnede søknader og prosjekter av større omfang.

 

Hvem kan søke?

Støtte kan søkes av personer som driver arbeid og/eller forskning innen norsk sjørett. Dette kan for eksempel omfatte forskere, fagmiljøer, faglige bidragsytere, doktorgrads- og masterstudenter, utgivere eller andre som bidrar til utvikling og formidling av kunnskap på feltet.

Ved ønske om støtte til flere ulike prosjekter må det sendes inn én separat søknad for hvert enkelt prosjekt. Klikk på "Søk her" i utlysningsteksten på fondets nettside for å åpne et nytt søknadsskjema.

 

Søknadsfrist

1. desember

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

01
des 2025

Kaia og Torfinn Tobiassens Fond

Søknadsfrist: 01.12.2025
Stipender fra Kaia og Torfinn Tobiassens Fond Kaia og Torfinn Tobiassens Fond har som formål å støtte master- og ph.d.-studenter…

Les mer...

Lukk

Stipender fra Kaia og Torfinn Tobiassens Fond

Kaia og Torfinn Tobiassens Fond har som formål å støtte master- og ph.d.-studenter ved norske universiteter og høgskoler som arbeider med forskning knyttet til middelalderen.

Fondet deler årlig ut midler i form av prosjekt- og reisestøtte, og søker med dette aktuelle kandidater som ønsker å søke stipend.

 

Formål og støtteform

Stipendmidlene skal bidra til å fremme middelalderforskning blant studenter i høyere utdanning, og kan tildeles til:

• Prosjektstøtte (f.eks. innsamling og bearbeidelse av kildemateriale, faglige aktiviteter relatert til prosjektet)
• Reisestipend (f.eks. forskningsopphold, arkivbesøk, deltakelse på relevante konferanser)

Det presiseres at midlene ikke kan benyttes som lønn eller personlig godtgjørelse.

Stipender tildeles normalt i størrelsesorden NOK 10 000 – 50 000. Det kan unntaksvis vurdere utdeling av høyere beløp ved søknader som vurderes som særlig faglig sterke og godt begrunnet.

 

Krav til søker

Søkere må:

• være master- eller ph.d.-studenter ved et norsk universitet eller en norsk høgskole
• arbeide med et forskningsprosjekt der middelalderen inngår som et sentralt tema

 

Søknadsfrist

1. desember

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

01
des 2025

Peter Hærem og hustrus legat

Søknadsfrist: 01.12.2025
Stipend fra Peter Hærem og hustrus legat Stiftelsen deler ut stipender til studenter som bor ved Studenterhjemmet i Underhaugsveien 13…

Les mer...

Lukk

Stipend fra Peter Hærem og hustrus legat

Stiftelsen deler ut stipender til studenter som bor ved Studenterhjemmet i Underhaugsveien 13 i Oslo. Stipendet er ment som økonomisk støtte til oppholdet ved hjemmet, og skal bidra til å lette boutgiftene for studenter med begrenset økonomi.

 

Hva kan det søkes om?

Det kan søkes om støtte i form av stipend på inntil NOK 10 000.

 

Hvem kan søke?

For å kunne søke om stipend må du oppfylle følgende vilkår:

• Du må være registrert student ved Universitetet i Oslo.
• Du må være bosatt i Studenthjemmet, Underhaugsveien 13, Oslo.
• Din inntekt og formue må ikke overstige Lånekassens gjeldende grenseverdier for tildeling av stipend.

 

Hva må søknaden inneholde?

For at søknaden skal bli behandlet, må følgende dokumentasjon vedlegges:

• Ferdig utfylt elektronisk søknadsskjema
• Bekreftelse på leieforhold fra bestyrelsen ved Studenthjemmet, Underhaugsveien 13 (lastes opp i søknadsskjemaet)
• Bekreftelse på betalt semesteravgift til Universitetet i Oslo for 2025 (lastes opp i søknadsskjemaet)
• Kopi av skattemelding for 2024 (lastes opp i søknadsskjemaet)

 

Søknadsfrist

1. desember

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

01
des 2025

Professor Dr. juris Sjur Brækhus’ Fond

Søknadsfrist: 01.12.2025
Støtte fra Professor Dr. juris Sjur Brækhus’ Fond til nordisk forskning innen sjøforsikring og tilknyttede juridiske emner Professor Dr. juris…

Les mer...

Lukk

Støtte fra Professor Dr. juris Sjur Brækhus’ Fond til nordisk forskning innen sjøforsikring og tilknyttede juridiske emner

Professor Dr. juris Sjur Brækhus’ Fond har som formål å støtte og fremme nordisk forskning og studier innen sjøforsikring og relaterte juridiske fagområder. Fondet legger særlig vekt på prosjekter som bidrar til faglig utvikling og kunnskapsutveksling i Norden, og som styrker det juridiske miljøet innen dette spesialfeltet.

 

Hvilke typer støtte kan tildeles?

Fondet gir økonomisk støtte til følgende formål:

• Stipend til forskning eller studier, som kan dekke merutgifter knyttet til det aktuelle prosjektet eller studiet.
• Utgivelse av bøker, artikler eller andre vitenskapelige publikasjoner innen sjøforsikring og tilgrensende rettsområder.
• Finansiering av seminarer, konferanser, undervisningsaktiviteter eller andre faglige arrangementer som fremmer kunnskap og dialog innen fagfeltet.

Dersom du ønsker å søke støtte til flere ulike prosjekter, må det sendes inn separate søknader for hvert enkelt prosjekt. For å starte en søknad, klikk på «Søk her» i utlysningsteksten på fondets nettside, hvor du også finner ytterligere informasjon om søknadsprosessen.

Tildelte beløp ligger vanligvis i intervallet 10 000 til 50 000 kroner. Det kan gjøres unntak og tildeles større beløp ved søknader som presenterer særlig gode og velbegrunnede prosjekter av betydelig omfang og kvalitet.

 

Hvem kan søke?

Støtte kan søkes av forskere, akademikere og studenter som arbeider med nordisk forskning eller studier innen sjøforsikring og tilgrensende juridiske emner. Det er et krav at søkeren aktivt bidrar til eller er engasjert i fagfeltet, enten ved universiteter, forskningsinstitusjoner eller andre relevante fagmiljøer.

Dersom du ønsker å søke støtte til flere ulike prosjekter, må det sendes inn separate søknader for hvert prosjekt. Klikk "Søk her" i utlysningsteksten på fondets nettside for å åpne et nytt søknadsskjema.

 

Søknadsfrist

1. desember

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

01
des 2025

The Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowships Fund (SYLFF)

Søknadsfrist: 01.12.2025
The Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowships Fund Scholarships are offered annually to master and PhD-students at the University of Oslo…

Les mer...

Lukk

The Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowships Fund

Scholarships are offered annually to master and PhD-students at the University of Oslo to stimulate international dialogue and understanding. They cover costs related to research stays abroad for candidates within the areas of Humanities, Social Sciences, Law, Education and Theology with a documented record of accomplishment in academic excellence and social leadership.

 

SYLFF scholarship selection criteria

Applications will be considered by the UiO SYLFF Steering Committee, and grants are made on the basis of documented academic quality/merit, leadership qualities and achievements, and an appropriate goal, plan and budget.

Priority will be given to candidates at the PhD level, but excellent Masters’ students are also eligible for support.

PhD students may apply for research activities abroad that support their projects and bring them into contact with relevant institutions and organizations.

Master students may apply for funding that support their master thesis, such as field research and extracurricular activities such as participation at international academic conferences. Master students may not apply for support for taking courses at foreign institutions. 

 

The application must be submitted in the English language, and must contain the following:

- Well-formulated motivation letter. For previous applicants: Must be updated.
- CV (incl. academic and social leadership qualities described)
- A concise description of the research project, outlining how the international research activities and funds will support the project’s objective(s). Max. 5 pages. For previous applicants: Must be updated.
- Relevant and modest budget, maximum NOK 50 000,- , clearly presented
- Recommendation letter from supervisor. For previous applicants: Must be updated and from present supervisor.
- Confirmation of admission or visit from receiving institution (where relevant)
- Statement of willingness to identify as a UiO SYLFF-Fellow and to participate in building UiO's SYLFF-Fellows Network during and after the funding period.

Please note that by providing a statement of willingness to identify as a UiO SYLFF-Fellow you will be requested to provide additional personal data (post address, e-mail address and phone number) upon being awarded a scholarship. This data will be made available for The Tokyo Foundation as a part of building UiO’s SYLFF-Fellows Network. The data is also used in order to provide current and past Fellows with information about scholarship opportunities, as well as alumni arrangements and SYLFF-conferences, etc. This is a requirement only for those who are awarded a scholarship and it is not a general requirement when submitting an application.

 

The current application deadline is 1 December.

Applicants are notified about the outcome in February.

 

More information about the call and frequently asked questions can be found on the UiO website.

More information about SYLFF is available on the SYLFF official website.

The foundation announces two calls for applications each year. The next call for applications will be announced 1 February, with the application deadline 15 March.  

 

Tax Implications and Use of Grant Funds

The allocated funds from the Fund must be used in accordance with the purpose of the application. The Fund only provides support for documented additional expenses incurred during research stays abroad.

Eligible expenses include:

- Travel expenses to and from the research destination, such as flights, train tickets, etc.
- Accommodation, including hotel stays, apartment rentals, or accommodation at research institutions.
- Expenses for necessary research tools, supplies, software, or books.
- Registration fees for relevant academic conferences, workshops, or courses.
- Costs for obtaining necessary research visas or permits.
- Health or travel insurance required for the duration of the stay.

All expenses must be documented with receipts or equivalent vouchers. Funds that cannot be properly documented may be reclaimed by the Fund. Any surplus or funds used outside the intended purpose of the research stay will also be reclaimed.

 

Important about submission

Please note that some institutional networks may have firewalls that block UNIFOR’s application system.

If you experience problems with submission, we recommend that you:

• Try using another browser (e.g., Chrome or Firefox)
• Use a different device or network (for example, from home)
• Once the application has been submitted, you will receive an automatic confirmation by e-mail.

You can also log in to check your application status:

• “Saved” = Not submitted
• “Submitted” = The application has been received

 

In case of technical problems:

Contact UNIFOR at unifor@unifor.no or by phone at (+47) 940 85 804 during office hours.

Please note: We cannot guarantee assistance if you contact us very close to the deadline. We recommend submitting your application well in advance.

 

In case of allocation

Allocated funds must be used in accordance with the submitted application. Reporting is required within one year of allocation and must include:

• A brief project description and account of how the funds have been used
• Financial documentation (e.g., general ledger report/SAP printout)

Please note:

• Funds not used in accordance with the purpose, or insufficiently documented, must be repaid
• Any surplus funds must also be returned to the foundation

 

Questions?

Contact UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

01
feb 2026

Claus Johan Stamers legat

Søknadsfrist: 01.02.2026
Claus Johan Stamers legat Legatets formål er å være til hjelp for fysisk funksjonshemmede i Bergen og omegn til utdannelse,…

Les mer...

Lukk

Claus Johan Stamers legat

Legatets formål er å være til hjelp for fysisk funksjonshemmede i Bergen og omegn til utdannelse, videreutdannelse eller på andre måter slik at de kan komme i arbeid igjen.

Legatet kan også gi tilskudd til tiltak og aktiviteter for økt livskvalitet for fysisk funksjonshemmede som det offentlige ikke dekker.

 

Støtten gis i form av

• stipend
• tilskudd

Stipend gis i størrelsesordenen NOK 5.000 – NOK 50.000.

 

Hvem kan søke?

Både enkeltpersoner og organisasjoner kan søke.

Enkeltpersoner

• ha en fysisk funksjonshemming
• ha bostedsadresse i Bergen og omegn. Med omegn menes gamle Hordaland fylke

Og enten

• ha konkrete planer om utdannelse, videreutdannelse eller annen aktivitet som vil tilrettelegge for at du kan komme i arbeid igjen

eller

• presentere tiltak/aktiviteter som vil øke din livskvalitet, men som ikke dekkes av det offentlige

Legatets stipender skal være skattefrie og det er derfor ikke mulig å søke støtte til generelt livsopphold / utgifter som vanligvis dekkes av lønn (mat, husleie, osv.). Det gis støtte til merutgifter, gjerne som følger av funksjonshemningen, f.eks. til reise, utstyr o.l., men også til utgifter som følger den aktuelle aktiviteten eller tiltaket, f.eks. påmeldingsavgift, innkjøp av utstyr o.l.

Organisasjoner må:

• presentere tiltak/aktiviteter som ikke dekkes av det offentlige, og som vil øke livskvaliteten for fysisk funksjonshemmede i Bergen og omegn.

Dersom etterkommere av Elsebeth Stamer Wahl oppfyller kriteriene, er disse fortrinnsberettiget uansett om de er bosatt andre steder enn i Bergen og omegn.

 

Hva må søknaden inneholde?

• Legeerklæring som bekrefter at du har en fysisk funksjonshemming. Erklæringen innhentes og behandles i tråd med opplysninger gitt i søknadssystemets personvernerklæring. Vær sikker på at du ikke sender oss sensitive personopplysninger utover det som etterspørres.
• En kort søknadstekst om hva et eventuelt stipend skal brukes til
• En oversikt over utgiftsposter (budsjett) stipendet skal brukes til
• Informasjon om tidligere mottatte stipender til samme formål

All informasjon fylles direkte inn i søknadsskjemaet som det er linket til øverst på denne siden. Legeerklæring lastes opp som vedlegg i PDF-format.

 

Rapportering

Personer og foreninger som mottar støtte fra legatet må dokumentere at midlene er brukt i tråd med beskrivelsen i søknaden. Rapporten skal leveres innen en gitt frist.

Hvis midlene er utbetalt til en organisasjon er det som dokumentasjon tilstrekkelig å levere et utdrag fra regnskap, f.eks. en hovedboksrapport (tidligere DH10-rapport), webrapport fra SAP eller tilsvarende utdrag fra regnskap som viser bruken av midlene.

Hvis midlene er utbetalt til en privat konto, skal rapporten inneholde regnskap og kopi av kvitteringer, originalbilag, e.l. for hele det tildelte beløpet.

Merk: Hvis stipendet ikke er benyttet i sin helhet i henhold til søknaden, og utgiftene ikke kan dokumenters, skal overskuddet tilbakebetales. Hvis de tildelte midlene ikke brukes i henhold til legatets formål, eller hvis det ikke leveres en tilstrekkelig økonomisk rapport, skal midlene tilbakebetales til legatet.

 

Søknadsfrist

1. februar 2026

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Felleslegatet for døve, Personlig søknad

Søknadsfrist: 15.02.2026
Personlig søknad Klikk på knappen "Søk her" til høyre hvis du er privat person som vil søke om midler til…

Les mer...

Lukk

Personlig søknad

Klikk på knappen "Søk her" til høyre hvis du er privat person som vil søke om midler til Felleslegatet for døve.

Vi tar ikke imot søknader om innkjøp av ting som f.eks. møbler og pc.

Støtte fra legatet skal ikke erstatte ordinære offentlige støtteordninger fra NAV og Statens lånekasse.

Last opp samtlige sider av sist års skattemelding i angitt felt. Skattemeldingen kan lastes ned på Skatteetatens nettsider.  Usikker på hvilket dokument det er snakk om? Klikk her for eksempel. 

 

Søknadsfrist

15. februar

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Felleslegatet for døve, Prosjekt søknad

Søknadsfrist: 15.02.2026
Prosjekt søknad Klikk på knappen "Søk her" til høyre hvis du representerer en organisasjon / forening / institusjon som vil…

Les mer...

Lukk

Prosjekt søknad

Klikk på knappen "Søk her" til høyre hvis du representerer en organisasjon / forening / institusjon som vil søke støtte fra Felleslegatet for døve.

Vi tar ikke imot søknader som gjelder drift og aktivitet.

 

Søknadsfrist

15. februar

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Gunnar Kristian Olsen og Randi Andresens legat til vitenskapelig medisinsk forskning

Søknadsfrist: 15.02.2026
Gunnar Kristian Olsen og Randi Andresens legat til vitenskapelig medisinsk forskning Stiftelsen støtter vitenskapelig medisinsk forskning innen:   Øresykdommer, som…

Les mer...

Lukk

Gunnar Kristian Olsen og Randi Andresens legat til vitenskapelig medisinsk forskning

Stiftelsen støtter vitenskapelig medisinsk forskning innen:

 

Øresykdommer, som kan omfatte

• Forskning på hørselstap (sensorinevralt, konduktivt, blandet)
• Forebygging, diagnostikk og behandling av infeksjoner i øret (otitt, labyrintitt m.m.)
• Sykdommer i balanseorganet (vestibulære lidelser som Ménières sykdom, benign paroksysmal posisjonsvertigo)
• Genetiske årsaker til hørselsnedsettelse
• Forskning på tinnitus
• Kirurgiske teknikker og behandlingsmetoder for øresykdommer
• Rehabilitering av hørsel, inkludert utvikling og evaluering av cochleaimplantater og andre høreapparatteknologier

 

Helvetesild (Herpes zoster), som kan omfatte:

• Forebygging, diagnostikk og behandling
• Studier av komplikasjoner, som postherpetisk nevralgi eller synstap ved øyeaffeksjon (herpes zoster ophthalmicus)
• Epidemiologi og risikofaktorer for sykdomsutvikling
• Utprøving av vaksiner og antivirale behandlingsmetoder

Midlene kan benyttes til både grunnforskning og klinisk forskning, inkludert laboratoriearbeid, kliniske studier, registerstudier, teknologisk utvikling og utvikling av nye behandlingsmetoder.

Listene er ikke uttømmende.

 

Støtteform og beløp

• Støtten gis i form av vitenskapelig stipend
• Det deles tradisjonelt ut vitenskapelige stipendier i størrelsesordenen 20 000 kr – 350 000 kr.

 

Hvem kan søke?

For å søke må du:

• Drive med vitenskapelig medisinsk forskning på øresykdommer og/eller helvetesild

 

Søknadsfrist

15. februar

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

Svar på søknader kan forventes i sent mai / tidlig juni.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Lykke til med søknaden!

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Stiftelsen til forskning innen astmasykdommer og beslektede tilstander ved UiO

Søknadsfrist: 15.02.2026
Forskning innen astmasykdommer og beslektede tilstander Stiftelsen fremmer vitenskapelig arbeid som kan bidra til økt kunnskap, bedre diagnostikk, forebygging og…

Les mer...

Lukk

Forskning innen astmasykdommer og beslektede tilstander

Stiftelsen fremmer vitenskapelig arbeid som kan bidra til økt kunnskap, bedre diagnostikk, forebygging og behandling av astma og relaterte tilstander.

 

Støtteform og beløp

• Vitenskapelig stipend
• Tildeling gis normalt i størrelsesorden kr 50 000 – 500 000

 

Hvem kan søke?

For å være støtteberettiget må du:

• Være forsker innen astmasykdommer og/eller beslektede tilstander
• Ha tilknytning til Universitetet i Oslo

 

Søknadsfrist

15. februar 

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

Svar på søknader kan forventes i sent mai / tidlig juni. 

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Lykke til med søknaden!

Søk her

Utlysning

15
apr 2026

Finn Wilhelmsens stiftelse

Søknadsfrist: 15.04.2026
Finn Wilhelmsens Stiftelse Stiftelsen tar imot søknader om støtte til medisinsk forskning og kulturelle formål med klar tilknytning til Tønsberg…

Les mer...

Lukk

Finn Wilhelmsens Stiftelse

Stiftelsen tar imot søknader om støtte til medisinsk forskning og kulturelle formål med klar tilknytning til Tønsberg og/eller Nøtterøy.

 

Hva kan det søkes støtte til?

Støtte gis bl.a. i form av:

• Vitenskapelige stipend
• Bidrag til dekning av kostnader til konkrete prosjekter og arrangementer
• Studiestøtte ved videreutdanning og spesialisering innen medisn

Utdelinger gis normalt i størrelsesordenen kr 20 000–200 000. Det gis unntaksvis større beløp.

 

Hvem kan søke?

Søkere må falle inn under én av følgende hovedkategorier:

1. Medisinsk forskning
2. Kulturelle formål

Søknaden må ha en tydelig tilknytning til Tønsberg og/eller Nøtterøy.

Stiftelsen gir ikke støtte til aksjeselskaper (AS).

Personer, ideelle organisasjoner, institusjoner og andre aktører som representerer konkrete tiltak og prosjekter innenfor stiftelsens formål, oppfordres til å søke.

 

Medisinsk forskning

Stiftelsen støtter tiltak som fremmer ny kunnskap, fagutvikling og kompetansebygging innen medisinske og helsefaglige områder.

Ved vurdering av søknader prioriteres:

• Prosjekter med klart medisinsk eller helsefaglig innhold, gjerne i samarbeid med etablerte fagmiljøer og/eller institusjoner
• Tiltak som har forventet nytteverdi for Tønsberg og/eller Færder

Medisinske studier

Støtte kan i enkelte tilfeller gis til studier som vurderes å falle inn under formålet om å styrke medisinsk forskning i Tønsberg og/eller Nøtterøy.

For å komme i betraktning må:

• studiet gjelde videreutdanning eller spesialisering innen medisin (grunnutdanning som profesjonsstudium i medisin eller mastergrad kvalifiserer ikke)
• det sannsynliggjøres at utdanningen på sikt vil styrke medisinsk kompetanse lokalt

Terskelen for støtte i denne kategorien er høy.

Opptaksbevis må legges ved søknad om studiestøtte.

Det er mulig å søke støtte når som helst i løpet av studiet.

Det gis ikke støtte til individuell kompetanseheving eller studier uten tydelig relevans for stiftelsens formål.

 

Kulturelle formål

Stiftelsen støtter kulturprosjekter med lokal forankring i Tønsberg og/eller Nøtterøy, herunder arrangementer, formidlingstiltak og andre konkrete initiativer.

 

Praktisk informasjon

Stiftelsen har løpende søknadsmottak og behandler søknader to ganger i året. Faste søknadsfrister er 15. april og 15. oktober.

Svar på søknaden kan forventes i henholdsvis mai/juni og november/desember.

Søknaden må sendes inn elektronisk via UNIFORs søknadssystem.

Søknaden må være komplett innen søknadsfristens utløp. Det er ikke mulig å ettersende dokumentasjon.

Det kan lastes opp PDF-filer i søknadsskjemaet. Last kun opp dokumenter som er relevante og styrker søknaden. Eksempler på aktuelle vedlegg (ikke uttømmende liste):

• CV, vitnemål og attester
• Kortfattet beskrivelse av prosjektet eller organisasjonen
• Relevante presseklipp eller annen dokumentasjon
• Opptaksbevis (obligatorisk ved søknad om studiestøtte)

 

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
apr 2026

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse, Elever under skolegangen

Søknadsfrist: 15.04.2026
Oslo Handelsgymnasiums stiftelse – støtte til elever Oslo Handelsgymnasiums stiftelse ble etablert i 2011 gjennom en sammenslåing av skolens tidligere…

Les mer...

Lukk

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse – støtte til elever

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse ble etablert i 2011 gjennom en sammenslåing av skolens tidligere legater. Stiftelsens formål er å støtte elever, rektor og lærere ved Oslo Handelsgymnasium, samt tidligere elever som har fullført sin utdanning ved skolen.

Stiftelsen forvalter midler som skal komme skolen og dens miljø til gode. Den støtter tiltak som fremmer og synliggjør skolens verdier: rettskaffenhet, inkludering, hensyn til medelever og skolens rolle som kunnskapsarena, høy faglig kvalitet og utvikling av elevenes konkurranseevne.

Dette skjer gjennom:

• Elever under skolegangen ved Oslo Handelsgymnasium
• Stipend til rektor og skolens ansatte/lærere
• Videreutdanning av uteksaminerte elever

I denne utlysningen inviteres elever under skolegangen ved Oslo Handelsgymnasium til å søke støtte. Det er mulig å søke om inntil 30 000 kr. 

 

Kategorien har løpende søknadsmottak, med to faste søknadsfrister i året: 15. april og 15. oktober.

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
apr 2026

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse, Rektor/lærere

Søknadsfrist: 15.04.2026
Oslo Handelsgymnasiums stiftelse - støtte til rektor/lærere Oslo Handelsgymnasiums stiftelse ble etablert i 2011 gjennom en sammenslåing av skolens tidligere…

Les mer...

Lukk

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse - støtte til rektor/lærere

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse ble etablert i 2011 gjennom en sammenslåing av skolens tidligere legater. Stiftelsens formål er å støtte elever, rektor og lærere ved Oslo Handelsgymnasium, samt tidligere elever som har fullført sin utdanning ved skolen.

Stiftelsen forvalter midler som skal komme skolen og dens miljø til gode. Den støtter tiltak som fremmer og synliggjør skolens verdier: rettskaffenhet, inkludering, hensyn til medelever og skolens rolle som kunnskapsarena, høy faglig kvalitet og utvikling av elevenes konkurranseevne.

Dette skjer gjennom:

• Elever under skolegangen ved Oslo Handelsgymnasium
• Stipend til rektor og skolens ansatte/lærere
• Videreutdanning av uteksaminerte elever

I denne utlysningen inviteres rektor og lærere til å søke støtte. Det er ikke fastsatt noen øvre beløpsgrense for denne søkergruppen.

 

Kategorien har løpende søknadsmottak, med to faste søknadsfrister i året: 15. april og 15. oktober.

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning