Søk

Søk støtte


15
jan 2026

Nansenfondet og de dermed forbundne fond, Humaniora, samfunnsfag, jus og teologi

Søknadsfrist: 15.01.2026
Utlysning for fagområdene humaniora, samfunnsfag, jus og teologi. Nansenfondet og de dermed forbundne fonds formål er å fremme vitenskapelig forskning…

Les mer...

Lukk

Utlysning for fagområdene humaniora, samfunnsfag, jus og teologi.

Nansenfondet og de dermed forbundne fonds formål er å fremme vitenskapelig forskning innen ulike fagområder. I samsvar med de enkelte fonds vedtekter kan det tildeles midler til blant annet drift, forskningsutstyr, faglige reiser og vitenskapelig assistanse.

Det forutsettes at prosjektleder eller veileder søker for sin forskningsgruppe.

PhD-studenter kan søke om midler til sitt prosjekt, men ikke til formål som institusjonen forventes å dekke. Søknader fra PhD-studenter må attesteres og begrunnes av hovedveileder.

Søknaden din skal fremmes til faggruppen som stemmer overens med din institusjonstilhørighet.

Masterstudenter kan ikke søke støtte.

 

Søknaden

Det er utarbeidet en egen veileder med retningslinjer for søkere til Nansenfondet og de dermed forbundne fond. Klikk her for utdypende informasjon om hvilke krav styret stiller til søkere.

Alle søknader må leveres elektronisk i UNIFORs søknadsportal innen søknadsfristen 15. januar. Resultatet av søknadsbehandlingen blir sendt ut ultimo mars - primo april.

Søknader tildeles vanligvis ikke støtte utover kr 75 000.

 

Søknaden skal inneholde følgende:

Alle søkere må fylle ut det elektroniske søknadsskjemaet tilknyttet sitt fagområde.

Du vil i søknadsskjemaet bli bedt om å laste opp følgende (obligatoriske) vedlegg i PDF-format:

1. CV
2. Publikasjonsliste
3. Prosjektbeskrivelse (søknadstekst) på maksimalt 2 sider
4. Budsjett

Se veilederen for utfyllende informasjon.

 

Søknadsfrist

15. januar

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
jan 2026

Nansenfondet og de dermed forbundne fond, Realfag, medisin, odontologi og veterinærvitenskap

Søknadsfrist: 15.01.2026
Utlysning for fagområdene realfag, medisin, odontologi og veterinærvitenskap Nansenfondet og de dermed forbundne fonds formål er å fremme vitenskapelig forskning…

Les mer...

Lukk

Utlysning for fagområdene realfag, medisin, odontologi og veterinærvitenskap

Nansenfondet og de dermed forbundne fonds formål er å fremme vitenskapelig forskning innen ulike fagområder. I samsvar med de enkelte fonds vedtekter kan det tildeles midler til blant annet drift, forskningsutstyr, faglige reiser og vitenskapelig assistanse.

Innen realfag og medisin prioriteres vanligvis støtte til drift og mindre utstyrsenheter. Bidrag gis etter søknad.

Det forutsettes at prosjektleder eller veileder søker for sin forskningsgruppe.

PhD-studenter kan søke om midler til sitt prosjekt, men ikke til formål som institusjonen forventes å dekke. Søknader fra PhD-studenter må attesteres og begrunnes av hovedveileder.

Søknaden din skal fremmes til faggruppen som stemmer overens med din institusjonstilhørighet.

Masterstudenter kan ikke søke støtte.

 

Søknaden

Det er utarbeidet en egen veileder med retningslinjer for søkere til Nansenfondet og de dermed forbundne fond. Klikk her for utdypende informasjon om hvilke krav styret stiller til søkere.

Alle søknader må leveres elektronisk i UNIFORs søknadsportal innen søknadsfristen 15. januar. Resultatet av søknadsbehandlingen blir sendt ut ultimo mars - primo april.

Søknader tildeles vanligvis ikke støtte utover kr 75 000.

 

Søknaden skal inneholde følgende: 

Alle søkere må fylle ut det elektroniske søknadsskjemaet tilknyttet sitt fagområde.

Du vil i søknadsskjemaet bli bedt om å laste opp følgende (obligatoriske) vedlegg i PDF-format:

1. CV
2. Publikasjonsliste
3. Prosjektbeskrivelse (søknadstekst) på maksimalt 2 sider
4. Budsjett

Se veilederen for utfyllende informasjon.

 

Søknadsfrist

15. januar

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

01
feb 2026

Claus Johan Stamers legat

Søknadsfrist: 01.02.2026
Claus Johan Stamers legat Legatets formål er å være til hjelp for fysisk funksjonshemmede i Bergen og omegn til utdannelse,…

Les mer...

Lukk

Claus Johan Stamers legat

Legatets formål er å være til hjelp for fysisk funksjonshemmede i Bergen og omegn til utdannelse, videreutdannelse eller på andre måter slik at de kan komme i arbeid igjen.

Legatet kan også gi tilskudd til tiltak og aktiviteter for økt livskvalitet for fysisk funksjonshemmede som det offentlige ikke dekker.

 

Støtten gis i form av

• stipend
• tilskudd

Stipend gis i størrelsesordenen NOK 5.000 – NOK 50.000.

 

Hvem kan søke?

Både enkeltpersoner og organisasjoner kan søke.

Enkeltpersoner

• ha en fysisk funksjonshemming
• ha bostedsadresse i Bergen og omegn. Med omegn menes gamle Hordaland fylke

Og enten

• ha konkrete planer om utdannelse, videreutdannelse eller annen aktivitet som vil tilrettelegge for at du kan komme i arbeid igjen

eller

• presentere tiltak/aktiviteter som vil øke din livskvalitet, men som ikke dekkes av det offentlige

Legatets stipender skal være skattefrie og det er derfor ikke mulig å søke støtte til generelt livsopphold / utgifter som vanligvis dekkes av lønn (mat, husleie, osv.). Det gis støtte til merutgifter, gjerne som følger av funksjonshemningen, f.eks. til reise, utstyr o.l., men også til utgifter som følger den aktuelle aktiviteten eller tiltaket, f.eks. påmeldingsavgift, innkjøp av utstyr o.l.

Organisasjoner må:

• presentere tiltak/aktiviteter som ikke dekkes av det offentlige, og som vil øke livskvaliteten for fysisk funksjonshemmede i Bergen og omegn.

Dersom etterkommere av Elsebeth Stamer Wahl oppfyller kriteriene, er disse fortrinnsberettiget uansett om de er bosatt andre steder enn i Bergen og omegn.

 

Hva må søknaden inneholde?

• Legeerklæring som bekrefter at du har en fysisk funksjonshemming. Erklæringen innhentes og behandles i tråd med opplysninger gitt i søknadssystemets personvernerklæring. Vær sikker på at du ikke sender oss sensitive personopplysninger utover det som etterspørres.
• En kort søknadstekst om hva et eventuelt stipend skal brukes til
• En oversikt over utgiftsposter (budsjett) stipendet skal brukes til
• Informasjon om tidligere mottatte stipender til samme formål

All informasjon fylles direkte inn i søknadsskjemaet som det er linket til øverst på denne siden. Legeerklæring lastes opp som vedlegg i PDF-format.

 

Rapportering

Personer og foreninger som mottar støtte fra legatet må dokumentere at midlene er brukt i tråd med beskrivelsen i søknaden. Rapporten skal leveres innen en gitt frist.

Hvis midlene er utbetalt til en organisasjon er det som dokumentasjon tilstrekkelig å levere et utdrag fra regnskap, f.eks. en hovedboksrapport (tidligere DH10-rapport), webrapport fra SAP eller tilsvarende utdrag fra regnskap som viser bruken av midlene.

Hvis midlene er utbetalt til en privat konto, skal rapporten inneholde regnskap og kopi av kvitteringer, originalbilag, e.l. for hele det tildelte beløpet.

Merk: Hvis stipendet ikke er benyttet i sin helhet i henhold til søknaden, og utgiftene ikke kan dokumenters, skal overskuddet tilbakebetales. Hvis de tildelte midlene ikke brukes i henhold til legatets formål, eller hvis det ikke leveres en tilstrekkelig økonomisk rapport, skal midlene tilbakebetales til legatet.

 

Søknadsfrist

1. februar 2026

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Advokat Thorvald Meyer og hustru Elsa Margrethe Meyers musikklegat

Søknadsfrist: 15.02.2026
Advokat Thorvald Meyer og hustru Elsa Margrethe Meyers musikklegat Legatet støtter særlige talentfulle elever ved Norges musikkhøgskole, andre musikkstuderende og…

Les mer...

Lukk

Advokat Thorvald Meyer og hustru Elsa Margrethe Meyers musikklegat

Legatet støtter særlige talentfulle elever ved Norges musikkhøgskole, andre musikkstuderende og unge kunstnere til videre utdannelse. Stipend gis til dekke av et studieopphold av rimelig varighet innen-/utenlands ved en høyere musikkinstitusjon eller hos en autoritet.

 

Fagområder som støttes er

• fiolin
• klaver
• sang

Samme person kan tildeles stipendet inntil 3 – tre – ganger.

 

Søknadskriterier

Søker må være musikkstuderende med planer om videre utdannelse ved tidspunktet for søknaden. Søker må oppgi planlagte studieopphold og/eller studieprogram og instrument i søknadskjemaet.

Søknaden skal fremmes gjennom UNIFORs søknadsportal og må inneholde:

• kort beskrivelse av formålet og begrunnelse for søknaden
• oversikt over planlagte utgifter
• CV
• 15-20 min opptak
• opplysning om søkerens kontonummer og organisasjonsnummer

Merk at søknadsskjemaet avviser filer med kryptering, som elektronisk signerte eller ikke-redigerbare filer. Dette er fordi juryen samler alle søknadene i én PDF-fil, noe som ikke er mulig med låste dokumenter. Det finnes gratis verktøy på internett for å dekryptere PDF-er.

Vi gjør oppmerksom på at stipendinntekter på over 10 000, som tas som lønn, er skattepliktige.

Støtten kan bortfalle eller avkortes dersom søker mottar støtte til samme formål fra annen kilde. De som har fått bevilget støtte, skal skrive en kort rapport på maks en side, som også inneholder et regnskap og kvitteringer.

 

Søknadsfrist

15. februar, 15. mai, 15. september og 15. november. 

Normal svartid er 4-6 uker etter søknadsfrist

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Felleslegatet for døve, Personlig søknad

Søknadsfrist: 15.02.2026
Personlig søknad Klikk på knappen "Søk her" til høyre hvis du er privat person som vil søke om midler til…

Les mer...

Lukk

Personlig søknad

Klikk på knappen "Søk her" til høyre hvis du er privat person som vil søke om midler til Felleslegatet for døve.

Vi tar ikke imot søknader om innkjøp av ting som f.eks. møbler og pc.

Støtte fra legatet skal ikke erstatte ordinære offentlige støtteordninger fra NAV og Statens lånekasse.

Last opp samtlige sider av sist års skattemelding i angitt felt. Skattemeldingen kan lastes ned på Skatteetatens nettsider.  Usikker på hvilket dokument det er snakk om? Klikk her for eksempel. 

 

Søknadsfrist

15. februar

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Felleslegatet for døve, Prosjekt søknad

Søknadsfrist: 15.02.2026
Prosjekt søknad Klikk på knappen "Søk her" til høyre hvis du representerer en organisasjon / forening / institusjon som vil…

Les mer...

Lukk

Prosjekt søknad

Klikk på knappen "Søk her" til høyre hvis du representerer en organisasjon / forening / institusjon som vil søke støtte fra Felleslegatet for døve.

Vi tar ikke imot søknader som gjelder drift og aktivitet.

 

Søknadsfrist

15. februar

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Gunnar Kristian Olsen og Randi Andresens legat til vitenskapelig medisinsk forskning

Søknadsfrist: 15.02.2026
Gunnar Kristian Olsen og Randi Andresens legat til vitenskapelig medisinsk forskning Stiftelsen støtter vitenskapelig medisinsk forskning innen:   Øresykdommer, som…

Les mer...

Lukk

Gunnar Kristian Olsen og Randi Andresens legat til vitenskapelig medisinsk forskning

Stiftelsen støtter vitenskapelig medisinsk forskning innen:

 

Øresykdommer, som kan omfatte

• Forskning på hørselstap (sensorinevralt, konduktivt, blandet)
• Forebygging, diagnostikk og behandling av infeksjoner i øret (otitt, labyrintitt m.m.)
• Sykdommer i balanseorganet (vestibulære lidelser som Ménières sykdom, benign paroksysmal posisjonsvertigo)
• Genetiske årsaker til hørselsnedsettelse
• Forskning på tinnitus
• Kirurgiske teknikker og behandlingsmetoder for øresykdommer
• Rehabilitering av hørsel, inkludert utvikling og evaluering av cochleaimplantater og andre høreapparatteknologier

 

Helvetesild (Herpes zoster), som kan omfatte:

• Forebygging, diagnostikk og behandling
• Studier av komplikasjoner, som postherpetisk nevralgi eller synstap ved øyeaffeksjon (herpes zoster ophthalmicus)
• Epidemiologi og risikofaktorer for sykdomsutvikling
• Utprøving av vaksiner og antivirale behandlingsmetoder

Midlene kan benyttes til både grunnforskning og klinisk forskning, inkludert laboratoriearbeid, kliniske studier, registerstudier, teknologisk utvikling og utvikling av nye behandlingsmetoder.

Listene er ikke uttømmende.

 

Støtteform og beløp

• Støtten gis i form av vitenskapelig stipend
• Det deles tradisjonelt ut vitenskapelige stipendier i størrelsesordenen 20 000 kr – 350 000 kr.

 

Hvem kan søke?

For å søke må du:

• Drive med vitenskapelig medisinsk forskning på øresykdommer og/eller helvetesild

 

Søknadsfrist

15. februar

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

Svar på søknader kan forventes i sent mai / tidlig juni.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Lykke til med søknaden!

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Lovsamlingsfondet ved Det juridiske fakultet

Søknadsfrist: 15.02.2026
Lovsamlingsfondet ved Det juridiske fakultet Lovsamlingsfondet støtter juridisk undervisning og rettsvitenskapelig forskning ved UiOs juridiske fakultet.   Støtten gis i…

Les mer...

Lukk

Lovsamlingsfondet ved Det juridiske fakultet

Lovsamlingsfondet støtter juridisk undervisning og rettsvitenskapelig forskning ved UiOs juridiske fakultet.

 

Støtten gis i form av

• Bidrag

Det kan søkes om midler til kommende arrangementer. Allerede påløpte utgifter dekkes ikke.

NB! Ved ønske om å søke støtte til flere forskjellige prosjekter må en uavhengig søknad sendes inn for hvert av prosjektene.

 

Hvem kan søke?

Du må

• være tilknyttet Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo
• drive med juridisk undervisning eller rettsvitenskapelig forskning. Administrativt ansatte kan også søke.

 

Hva må søknaden inneholde?

Søknaden skal inneholde

(1) Ferdig utfylt søknadsskjema

Trykk «Søk her» for å åpne fondets elektroniske søknadsskjema.

(2) Søknadstekst.

Dokumentet lastes opp i søknadsskjemaet på angitte sted i PDF-format. Dokumentet skal bestå av maks 3 sider ved bruk av skriftstørrelse 12 og enkel linjeavstand.

Dokumentet må inneholde følgende:

• redegjørelse for prosjektets formål, evt. problemstilling, og forventet resultat.
• dersom søknaden gjelder seminar/konferanse, ber vi om antall deltagere, deltagerliste, samt informasjon om det er noen utenlandske deltagere
• dersom aktuelt, informasjon om planlagte seminar/konferanse er åpen for alle ved fakultetet
• informasjon om det søkes om annen ekstern finansiering, eventuelt fra hvilken kilde og hvilket beløp.

(3) Budsjett

Dokumentet lastes opp i søknadsskjemaet på angitte sted i PDF-format.

Budsjettet må være detaljert, gjenspeile prosjektets mål og aktiviteter, og spesifisere eventuelle andre finansieringskilder.

(4) Andre vedlegg

Det er mulig å laste opp andre vedlegg i søknadsskjemaet. Last kun opp vedlegg hvis relevant for din søknad. Vi ønsker bl.a. følgende dokumentasjon, hvis aktuelt:

• deltagerlister
• program
• lenke til arrangementer
• informasjon om hvor tildelte midler skal konteres må legges ved søknaden.

Merk at søknadsskjemaet avviser filer med kryptering, som elektronisk signerte eller ikke-redigerbare filer. Dette er fordi styret samler alle søknadene i én PDF-fil, noe som ikke er mulig med låste dokumenter. Det finnes gratis verktøy på internett for å dekryptere PDF-er.

NB! Sjekk at din søknad er komplett og inneholder all nødvendig informasjon. Dersom noe mangler kan du risikere at søknaden blir avslått.

Det er viktig at alle søkere opplyser om hvor pengene skal konteres i søknaden. Manglende kontostreng vil forsinke utbetalingsprosessen for alle søkerne.

 

Søknadsfrist

Søknadsfristen er 15. februar | 15. mai | 15. september | 15. november

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Norges musikkhøgskoles legat til beste for musikkstuderende

Søknadsfrist: 15.02.2026
Norges musikkhøgskoles legat til beste for musikkstuderende Legatet støtter musikkstudenter ved Norges musikkhøgskole og andre formål ved NMH. Det kan…

Les mer...

Lukk

Norges musikkhøgskoles legat til beste for musikkstuderende

Legatet støtter musikkstudenter ved Norges musikkhøgskole og andre formål ved NMH. Det kan søkes om støtte til deltakelse på mesterklasser, kurs, prøvespill, konkurranser og andre aktiviteter som bidrar til å supplere studiene ved NMH. Støtten skal brukes til dekking av utgifter til reise og opphold, til kursavgift eller til andre utgifter knyttet til deltakelse på disse aktivitetene.

Det gis ikke støtte til konsertvirksomhet, turnéer og/eller fonograminnspilling eller - utgivelse.

 

Særskilte tildelinger

Benny Dahl-Hansens minnepris til studenter og stipendiater som ønsker å spesialisere seg innen fagområdet «historisk oppføringspraksis». Fagområdet dekker i denne sammenheng interpretasjonspraksis frem til 1900 og omfatter alle klassiske instrumenter. Velbegrunnede søknader utover denne avgrensningen kan unntaksvis støttes. Tildeling skjer etter samme kriterier som øvrige tilskudd fra Felleslegatet. Det deles ut i alt kr 50 000 hvert år.

Kjell Aksel Liers minnepris gis til harpestudenter etter samme kriterier som øvrige stipender, se under. Det kan søkes om støtte på opp til kr 20 000. Prisene kan deles mellom flere søkere.

 

Søknadskriterier

Det kan søkes om støtte på vegne av kammermusikkgrupper, band og ensembler. Vurdering og eventuell tildeling skjer likevel individuelt.

Søker må være student ved NMH ved tidspunktet for søknaden. Stipendiater har også adgang til å søke. Søker må oppgi studieprogram og instrument i søknadskjemaet.

Det kan søkes om støtte til flere prosjekter i samme søknadsrunde, men tildeling vil kun skje til ett prosjekt pr søker. Det er ingen begrensning for fornyet støtte fra legatet så lenge søker oppfyller kvalifikasjonskravene.

Søknaden skal fremmes gjennom UNIFORs søknadsportal og må inneholde:

• kort beskrivelse av formålet og begrunnelse for søknaden
• oversikt over planlagte utgifter
• CV
• opplysning om søkerens kontonummer og organisasjonsnummer

Vi gjør oppmerksom på at stipendinntekter på over 10 000, som tas som lønn, er skattepliktige.

Støtten kan bortfalle eller avkortes dersom søker mottar støtte til samme formål fra annen kilde. De som har fått bevilget støtte, skal skrive en kort rapport på maks en side, som også inneholder et regnskap og kvitteringer.

 

Søknadsfrist

15. februar, 15. mai, 15. september og 15. november. 

Normal svartid er 4-6 uker etter søknadsfrist

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Oslo Maritime Stiftelse

Søknadsfrist: 15.02.2026
I perioden 2022 – 2026 vil stiftelsen fokusere på å støtte prosjekter innen to hovedområder: 1. Norsk skipsfarts historie 2.…

Les mer...

Lukk

I perioden 2022 – 2026 vil stiftelsen fokusere på å støtte prosjekter innen to hovedområder:

1. Norsk skipsfarts historie

2. Utviklingen av Norsk maritim kompetanse og skipsfartsvirksomhet.

Dette planlegges gjennomført ved å

 

A. Tildele allmennyttige prosjektstipend til norsk skipsfarts historie.

Følgende typer prosjekter vil prioriteres:

a. Få, men viktige og større maritime prosjekter av historisk betydning
b. Dokumentasjon av norske sjøfolks innsats, primært i nyere tid, hvor det har vært utført særskilte oppgaver.

Stiftelsen ønsker å bidra til at prosjekter av historisk betydning og innsatsen til norske sjøfolk blir allment kjent, og at prosjektene skal nå ut til flest mulig.

Stiftelsen delfinansierer prosjekter.

 

B. Initiere til eller bidra i 1-3 store prosjekter innen skipsfartens utvikling. Prosjekter kan være innenfor:

a. Bærekraftig utvikling av skipsfart
b. Utviklingen av sjøfartsnæringens kompetanse

Stiftelsen ønsker å bidra til utviklingen av en bærekraftig skipsfart i tråd med EUs Taksonomi og FNs bærekraftsmål, og bidra til utviklingen av norske sjøfolks kompetanse.

Aktuelle prosjekter bør benytte nettverk og miljøer med kjennskap til næringen som kontaktpunkter for mottak av søknader. Dette kan for eksempel være Norges Rederiforbund, Oslo Rederiforening, Oslo Sjømannsforening, NTNU Marin Teknikk, Forskningsmiljøer som SINTEF, Redningsselskapet eller andre.

Stiftelsen vil ikke fullfinansiere prosjekter, men gi prosjektstøtte i samarbeid med andre større aktører.

 

C. Stiftelsens styre kan gi andre ekstraordinære tildelinger etter egen vurdering.

Aktuelle prosjekter er initiert av norske virksomheter/organisasjoner registrert i Foretaksregisteret/ Enhetsregisteret.

 

Hva må søknaden inneholde?

Søknaden skal fremmes elektronisk via UNIFORs søknadssystem og må inneholde følgende

• søknadstekst med beskrivelse av aktiviteter og formålet (gjenstanden) det søkes om midler til
• budsjett for det konkrete tiltak som det søkes midler til
• finansieringsplan for hele prosjektet, hvis relevant *

Personer som fremmer søknader på vegne av organisasjoner må i tillegg fremlegge følgende:

• organisasjonens vedtekter
• organisasjonens årsberetning og reviderte regnskaper for siste regnskapsår
• organisasjonens budsjett for inneværende år (ev. neste år, avhengig av )

Utdelinger gis vanligvis i størrelsesordenen inntil 200 000. Eksepsjonelt gode søknader kan unntaksvis tildeles større beløp.

Det gis i utgangspunktet ikke støtte til aksjeselskap. 

Det gis ikke støtte til enkelt-/privatpersoner.

* Styret ønsker at fullfinansiering er sikret, slik at det hersker visshet om at tiltaket vil la seg gjennomføre i sin helhet.

Søkere som innvilges støtte må avlegge rapport om gjennomføringen av det omsøkte tiltaket når dette er fullført. Større tiltak og organisasjoner må fremlegge revisorbekreftet attest på at midlene er brukt i tråd med den godkjente søknaden. Rapporter leveres via UNIFORs søknadssystem og utfyllende informasjon gis i egne vedtaksbrev.

Stiftelsen tar kun imot søknader elektronisk via UNIFORs søknadssystem. Klikk «Søk her» for å bli videreført til stiftelsens søknadsskjema.

 

Søknadsfristen er 15. februar | 15. mai | 15. september | 15. november

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Overrettssakfører Axel Brynies, Helga Brynies og Adelheid Jordans legat

Søknadsfrist: 15.02.2026
Overrettssakfører Axel Brynies, Helga Brynies og Adelheid Jordans legat Stiftelsen gir skattefrie stipender til studenter ved Universitetet i Oslo (UiO)…

Les mer...

Lukk

Overrettssakfører Axel Brynies, Helga Brynies og Adelheid Jordans legat

Stiftelsen gir skattefrie stipender til studenter ved Universitetet i Oslo (UiO) som ønsker å studere engelsk i England.

Legatet støtter også studenter, inkludert doktorgradsstudenter, som reiser til Storbritannia for å delta i «British studies».

Stipendene har som formål å støtte faglig utvikling og internasjonal erfaring for studenter som ønsker å fordype seg i engelsk litteratur, språk og kultur.

 

Hvilke utgifter kan stipendet dekke?

Stipendet kan benyttes til spesifikke kostnader knyttet til studiene i Storbritannia, men dekker ikke generelle levekostnader som husleie, mat eller daglige utgifter.

Eksempler på hva stipendet kan benyttes til:

• Studieavgifter og kursavgifter ved institusjoner i England.
• Reiseutgifter .
• Faglig relaterte bøker og materiell.
• Deltakelse på akademiske konferanser og seminarer.

Listen er ikke uttømmende, og andre relevante ekstrakostnader kan vurderes.

 

Hvem kan søke?

For engelskstudier i England:

• Du må være student ved Universitetet i Oslo.
• Du må ha konkrete planer om å studere engelsk i England.
• Du må være mellom 22 og 27 år når søknaden sendes inn.

Studenter som planlegger å studere i Oxford og ved Balliol College har fortrinnsrett dersom søkere ellers står likt.

Det er mulig å søke om stipend på inntil kr 100 000 i denne kategorien.

For reise til Storbritannia i forbindelse med "British studies":

• Du må være innrullert student eller doktorgradsstudent ved "British studies" ved UiO.
• Du må ha konkrete planer om å reise til Storbritannia som en del av dine studier.
• Du må være mellom 22 og 27 år når søknaden sendes inn.

I denne kategorien kan det søkes om stipend på inntil kr 30 000.

 

Søknadsfrist

Søknadsfristen er 15. februar | 15. mai | 15. september | 15. november

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Skattebetalerforeningens jubileumsfond

Søknadsfrist: 15.02.2026
Støtte til forskning innen skatte- og avgiftsrett Skattebetalerforeningens jubileumsfond har som formål å støtte vitenskapelig forskning innen skatte- og avgiftsrett,…

Les mer...

Lukk

Støtte til forskning innen skatte- og avgiftsrett

Skattebetalerforeningens jubileumsfond har som formål å støtte vitenskapelig forskning innen skatte- og avgiftsrett, med særlig vekt på prosjekter som kan bidra til praktiske løsninger og innsikter i det norske skatte- og avgiftssystemet.

Fondet ønsker å stimulere til faglig utvikling, kunnskapsdeling og erfaringsutveksling innen dette sentrale rettsområdet, og lyser med dette ut midler til støtte av relevante forskningsaktiviteter.

 

Hvilken støtte kan gis?

Det kan søkes om støtte i følgende former:

• Til forskere, studenter eller andre fagpersoner som arbeider med prosjekter innen skatte- og avgiftsrett.
• Bidrag til konkrete prosjekter, for eksempel til forskningsprosjekter, utvikling av undervisningsmateriell, databearbeiding eller analyse knyttet til skatte- og avgiftsspørsmål.
• Reisestipend, til feltarbeid, forskningsopphold eller samarbeid med institusjoner i inn- og utland som er relevante for prosjektet.
• Deltakelse på faglige arrangementer: konferanser, seminarer og faglige samlinger med relevans for formålet.

 

Hvem kan søke?

Fondet gir støtte til både enkeltpersoner og institusjoner, og er åpent for søkere både innenfor og utenfor universitets- og høyskolesektoren.

Alle søknader må sannsynliggjøre at aktiviteten faller innenfor fondets formål og har et vitenskapelig eller faglig grunnlag. Prosjektene bør ha en praktisk rettet relevans, med nytteverdi for samfunnet, næringslivet eller offentlig sektor.

 

Støttenivå

Det gis vanligvis støtte i størrelsesordenen kr 10 000 til 50 000. Det kan unntaksvis vurderes tildeling av høyere beløp.

 

Søknader behandles fire ganger i året med faste søknadsfrister: 15. februar | 15. mai | 15. september | 15. november

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Stiftelsen til forskning innen astmasykdommer og beslektede tilstander ved UiO

Søknadsfrist: 15.02.2026
Forskning innen astmasykdommer og beslektede tilstander Stiftelsen fremmer vitenskapelig arbeid som kan bidra til økt kunnskap, bedre diagnostikk, forebygging og…

Les mer...

Lukk

Forskning innen astmasykdommer og beslektede tilstander

Stiftelsen fremmer vitenskapelig arbeid som kan bidra til økt kunnskap, bedre diagnostikk, forebygging og behandling av astma og relaterte tilstander.

 

Støtteform og beløp

• Vitenskapelig stipend
• Tildeling gis normalt i størrelsesorden kr 50 000 – 500 000

 

Hvem kan søke?

For å være støtteberettiget må du:

• Være forsker innen astmasykdommer og/eller beslektede tilstander
• Ha tilknytning til Universitetet i Oslo

 

Søknadsfrist

15. februar 

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

Svar på søknader kan forventes i sent mai / tidlig juni. 

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Lykke til med søknaden!

Søk her

Utlysning

15
feb 2026

Stipendfond for menneskerettsjournalistikk

Søknadsfrist: 15.02.2026
Stipendfond for menneskerettsjournalistikk Fondet har som mål å øke norske journalisters kunnskap om menneskerettigheter og det internasjonale menneskerettighetssystemet, samt å…

Les mer...

Lukk

Stipendfond for menneskerettsjournalistikk

Fondet har som mål å øke norske journalisters kunnskap om menneskerettigheter og det internasjonale menneskerettighetssystemet, samt å styrke deres evne til å dekke menneskerettighetsrelaterte temaer med presisjon, dybde og integritet.

Støtte tildeles som bidrag eller prosjektmidler i størrelsesordenen fra 10 000 til 100 000 kroner, men eksepsjonelt gode søknader kan tildeles høyere beløp.

 

Hvem kan søke?

Fondet er åpent for norske journalister, redaksjoner og organisasjoner som jobber med menneskerettighetstematikk. Søknader fra både erfarne journalister og nye talenter som ønsker å utvikle sin kompetanse på området, vil bli vurdert.

 

Hva kan søkes om?

Støtte kan søkes til aktiviteter som øker faglig innsikt og kompetanse innen menneskerettigheter, samt tiltak som fremmer pressefrihet og demokratisk debatt i et menneskerettighetsperspektiv. Dette kan for eksempel inkludere:

• Deltakelse på kurs, seminarer eller konferanser relatert til menneskerettigheter.
• Støtte til utvikling av journalistiske prosjekter som belyser menneskerettighetsspørsmål.
• Arbeid som bidrar til økt kompetanse i dekning av menneskerettigheter i media.

 

Søknadsfrist

Søknadsfristen er 15. februar | 15. mai | 15. september | 15. november

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
apr 2026

Finn Wilhelmsens stiftelse

Søknadsfrist: 15.04.2026
Finn Wilhelmsens Stiftelse Stiftelsen tar imot søknader om støtte til medisinsk forskning og kulturelle formål med klar tilknytning til Tønsberg…

Les mer...

Lukk

Finn Wilhelmsens Stiftelse

Stiftelsen tar imot søknader om støtte til medisinsk forskning og kulturelle formål med klar tilknytning til Tønsberg og/eller Nøtterøy.

 

Hva kan det søkes støtte til?

Støtte gis bl.a. i form av:

• Vitenskapelige stipend
• Bidrag til dekning av kostnader til konkrete prosjekter og arrangementer
• Studiestøtte ved videreutdanning og spesialisering innen medisn

Utdelinger gis normalt i størrelsesordenen kr 20 000–200 000. Det gis unntaksvis større beløp.

 

Hvem kan søke?

Søkere må falle inn under én av følgende hovedkategorier:

1. Medisinsk forskning
2. Kulturelle formål

Søknaden må ha en tydelig tilknytning til Tønsberg og/eller Nøtterøy.

Stiftelsen gir ikke støtte til aksjeselskaper (AS).

Personer, ideelle organisasjoner, institusjoner og andre aktører som representerer konkrete tiltak og prosjekter innenfor stiftelsens formål, oppfordres til å søke.

 

Medisinsk forskning

Stiftelsen støtter tiltak som fremmer ny kunnskap, fagutvikling og kompetansebygging innen medisinske og helsefaglige områder.

Ved vurdering av søknader prioriteres:

• Prosjekter med klart medisinsk eller helsefaglig innhold, gjerne i samarbeid med etablerte fagmiljøer og/eller institusjoner
• Tiltak som har forventet nytteverdi for Tønsberg og/eller Færder

Medisinske studier

Støtte kan i enkelte tilfeller gis til studier som vurderes å falle inn under formålet om å styrke medisinsk forskning i Tønsberg og/eller Nøtterøy.

For å komme i betraktning må:

• studiet gjelde videreutdanning eller spesialisering innen medisin (grunnutdanning som profesjonsstudium i medisin eller mastergrad kvalifiserer ikke)
• det sannsynliggjøres at utdanningen på sikt vil styrke medisinsk kompetanse lokalt

Terskelen for støtte i denne kategorien er høy.

Opptaksbevis må legges ved søknad om studiestøtte.

Det er mulig å søke støtte når som helst i løpet av studiet.

Det gis ikke støtte til individuell kompetanseheving eller studier uten tydelig relevans for stiftelsens formål.

 

Kulturelle formål

Stiftelsen støtter kulturprosjekter med lokal forankring i Tønsberg og/eller Nøtterøy, herunder arrangementer, formidlingstiltak og andre konkrete initiativer.

 

Praktisk informasjon

Stiftelsen har løpende søknadsmottak og behandler søknader to ganger i året. Faste søknadsfrister er 15. april og 15. oktober.

Svar på søknaden kan forventes i henholdsvis mai/juni og november/desember.

Søknaden må sendes inn elektronisk via UNIFORs søknadssystem.

Søknaden må være komplett innen søknadsfristens utløp. Det er ikke mulig å ettersende dokumentasjon.

Det kan lastes opp PDF-filer i søknadsskjemaet. Last kun opp dokumenter som er relevante og styrker søknaden. Eksempler på aktuelle vedlegg (ikke uttømmende liste):

• CV, vitnemål og attester
• Kortfattet beskrivelse av prosjektet eller organisasjonen
• Relevante presseklipp eller annen dokumentasjon
• Opptaksbevis (obligatorisk ved søknad om studiestøtte)

 

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
apr 2026

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse, Elever under skolegangen

Søknadsfrist: 15.04.2026
Oslo Handelsgymnasiums stiftelse – støtte til elever Oslo Handelsgymnasiums stiftelse ble etablert i 2011 gjennom en sammenslåing av skolens tidligere…

Les mer...

Lukk

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse – støtte til elever

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse ble etablert i 2011 gjennom en sammenslåing av skolens tidligere legater. Stiftelsens formål er å støtte elever, rektor og lærere ved Oslo Handelsgymnasium, samt tidligere elever som har fullført sin utdanning ved skolen.

Stiftelsen forvalter midler som skal komme skolen og dens miljø til gode. Den støtter tiltak som fremmer og synliggjør skolens verdier: rettskaffenhet, inkludering, hensyn til medelever og skolens rolle som kunnskapsarena, høy faglig kvalitet og utvikling av elevenes konkurranseevne.

Dette skjer gjennom:

• Elever under skolegangen ved Oslo Handelsgymnasium
• Stipend til rektor og skolens ansatte/lærere
• Videreutdanning av uteksaminerte elever

I denne utlysningen inviteres elever under skolegangen ved Oslo Handelsgymnasium til å søke støtte. Det er mulig å søke om inntil 30 000 kr. 

 

Kategorien har løpende søknadsmottak, med to faste søknadsfrister i året: 15. april og 15. oktober.

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning

15
apr 2026

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse, Rektor/lærere

Søknadsfrist: 15.04.2026
Oslo Handelsgymnasiums stiftelse - støtte til rektor/lærere Oslo Handelsgymnasiums stiftelse ble etablert i 2011 gjennom en sammenslåing av skolens tidligere…

Les mer...

Lukk

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse - støtte til rektor/lærere

Oslo Handelsgymnasiums stiftelse ble etablert i 2011 gjennom en sammenslåing av skolens tidligere legater. Stiftelsens formål er å støtte elever, rektor og lærere ved Oslo Handelsgymnasium, samt tidligere elever som har fullført sin utdanning ved skolen.

Stiftelsen forvalter midler som skal komme skolen og dens miljø til gode. Den støtter tiltak som fremmer og synliggjør skolens verdier: rettskaffenhet, inkludering, hensyn til medelever og skolens rolle som kunnskapsarena, høy faglig kvalitet og utvikling av elevenes konkurranseevne.

Dette skjer gjennom:

• Elever under skolegangen ved Oslo Handelsgymnasium
• Stipend til rektor og skolens ansatte/lærere
• Videreutdanning av uteksaminerte elever

I denne utlysningen inviteres rektor og lærere til å søke støtte. Det er ikke fastsatt noen øvre beløpsgrense for denne søkergruppen.

 

Kategorien har løpende søknadsmottak, med to faste søknadsfrister i året: 15. april og 15. oktober.

Søknader må sendes elektronisk via UNIFORs søknadsportal. Søknader per e-post eller post godtas ikke.

 

Viktig om innsending

Vi gjør oppmerksom på at enkelte institusjonelle nettverk kan ha brannmurer som blokkerer UNIFORs søknadssystem.

Dersom du får problemer med innsending, anbefaler vi at du:

• Prøver fra en annen nettleser (f.eks. Chrome eller Firefox)
• Bruker en annen enhet eller et annet nettverk (for eksempel hjemmefra)

Når søknaden er sendt inn, mottar du en automatisk bekreftelse på e-post.

Du kan også logge inn og sjekke søknadsstatus:

• «Lagret» = Ikke sendt inn
• «Sendt inn» = Søknaden er mottatt

 

Ved tekniske problemer:

Kontakt UNIFOR på unifor@unifor.no eller tlf. 940 85 804 for hjelp i kontortiden.

NB! Vi kan ikke garantere hjelp dersom henvendelsen kommer tett opp mot fristen. Vi anbefaler å søke i god tid.

 

Ved tildeling

Tildelte midler skal benyttes i tråd med innsendt søknad. Det kreves rapportering innen ett år etter tildeling, inkludert:

• Kortfattet prosjektbeskrivelse og redegjørelse for bruk av midlene
• Regnskapsdokumentasjon (f.eks. hovedboksrapport/SAP-utskrift)

Merk:

• Midler som ikke er brukt i henhold til formålet, eller som ikke dokumenteres tilfredsstillende, skal tilbakebetales
• Overskytende midler skal også tilbakeføres til stiftelsen

 

Spørsmål?

Kontakt UNIFOR:
📧 unifor@unifor.no
📞 (+47) 940 85 804

Søk her

Utlysning