Ingerid, Synnøve og Elias Fegerstens stiftelser for norske bildene kunstnere og norske komponister og utøvende musikere deler fredag 2. november ut totalt 3,5 millioner kroner i stipend og priser til henholdsvis 22 kunstnere og 16 musikere og komponister.
Ingerid, Synnøve og Elias Fegerstens stiftelse for norske bildene kunstnere deler ut 1,9 millioner kroner i stipend til følgende 21 utøvende kunstnere: Line Solberg Dolmen, Ingrid Eggen, Tor Jørgen van Eijk, Kristin Wexelsen Goksøyr, Ingrid Haraldsen, Knut Henrik Henriksen, Ane Mette Hol, Daisuke Kosugi, Anders Sletvold Moe, Linn Pedersen, Malie Robb, Morten Slettemeås, Yngvild Sæter, Jon Benjamin Tallerås, Vibeke Tandberg, André Tehrani, Kjell Torriset, Magnus Vatvedt, Kjell Varvin, Munan Øvrelid og Endre Aalrust.
Juryens ærespris på kr. 100 000 går i 2018 til Mari Slaattelid.
Juryens begrunnelse er: Mari Slaattelid (født 1960) tildeles årets ærespris på bakgrunn av sitt bidrag til norsk maleri. Uavhengig av skiftende trender har Slaattelid holdt fast ved maleriets relevans, der hennes undersøkelser av bildet som medium og konvensjoner står helt sentralt. Styret bemerker at hun akkurat har gjennomført et bokprosjekt som har krevd store ressurser og vil ha to store utstillinger de to kommende år, som Festspillutstiller i Bergen Kunsthall i 2019 og separatutstilling hos Kunstnernes Hus i 2020.
Ingerid, Synnøve og Elias Fegerstens stiftelse for norske komponister og utøvende musikere deler ut 1,25 millioner kroner i stipend til følgende 15 utøvende musikere og komponister: Jon Øivind Bylund Ness, Sandra Lied Haga, Amalie Eikaas Stalheim, Thomas Strønen, Jie Zhang, Torstein Aagaard-Nilsen, Lars Henrik Johansen, Thormod Rønning Kvam, Christopher Tun Andersen, Stian Sopp, Ida Gudim Sletner, Øyvind Torvund, Ørjan Matre, Marius Søfteland Neset og Joachim Carr.
Fegerstenstiftelsens musikkpris på kr. 250 000 til fremragende formidlere av samtidsmusikk går i 2018 til fiolinisten Peter Herresthal.
Juryens begrunnelse er: Peter Herresthal er en av Norges mest profilerte musikere med et stort nedslagsfelt nasjonalt og internasjonalt. Hans kunstneriske profil som fiolinist er tydelig knyttet til samtidsmusikken og formidlingen av den gjennom tallrike innspillinger og en utstrakt konsertvirksomhet. Herresthal er professor ved Norges musikkhøgskole og gjesteprofessor ved Royal College of Music i London og New York University, Steinhart School. Hans sterke samtidsfokus smitter over på studentene og åpner for at nye generasjoner musikere får innsikt i og interesse for deler av fiolinrepertoaret som ellers sjelden ville stå på deres repertoar.